General

Els passatgers de l’AVE a Alacant tindran el tram debades fins Benidorm, però no si van fins Dénia

El president de Renfe i la consellera d'Infraestructures signen el conveni de gratuïtat
El president de Renfe i la consellera d’Infraestructures signen el conveni de gratuïtat

Decididament, en això de les comunicacions no totes les poblacions són iguals. Hi ha algunes que sempre se les arreglen per a endur-se la pitjor part. Fonts de la Conselleria d’Infraestructures han confirmat que els passatgers de l’AVE d’Alacant que utilitzen la línia 9 del TRAM per a arribar als pobles del nord de la Marina Baixa i a tots els de la Marina Alta fins a Dénia seguiran pagant per usar aquest servei. El greuge comparatiu és evident si es té en compte que en canvi per a utilitzar la línia 1 entre la plaça dels Estels d’Alacant i Benidorm els usuaris de l’AVE no estan pagant res des del passat mes de juny.

La decisió de la Conselleria no deixa de ser sorprenent, més i tot quan en realitat la línia 1 i la 9 formen part de la mateixa xarxa ferroviària i ambdues són gestionades per la mateixa administració autonòmica. A més, suposa una pèrdua de competitivitat turística per a importants destinacions com l’Alfàs, Altea, Calp, Teulada-Moraira o Dénia, que tenen el mateix dret a beneficiar-se dels suposats avantatges de l’AVE que destinacions com La Vila Joiosa i Benidorm. Finalment, aquesta situació suposa un factor més en la marginació que pateix la línia 9, molt més antiquada que la resta de la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV).

La postura del Consell s’ha fet pública durant la signatura del conveni entre la consellera d’Infraestructures, Isabel Bonig, i el president de Renfe, Julio Gómez-Pomar, que ha tingut lloc a Alacant. Per cert, que el fet que aquest acord s’haja subscrit ara no deixa de ser sorprenent, atès que en realitat els passatgers de l’AVE porten utilitzant de forma gratuïta el TRAM fins a Benidorm des del passat 18 de juny. És més, a l’hora de les declaracions, Bonig es va vanagloriar que aquest servei haja sigut utilitzat ja per quasi 30.000 usuaris dels trens de llarga distància que des de Madrid arriben fins a Alacant. O, el que és el mateix, 247 de mitjana al dia.

Així que dóna la sensació de que l’escenificació de l’acord entre el Consell i Renfe a hores d’ara no és sinó un acte de desgreuge per intentar calmar a l’Ajuntament de Benidorm per no haver obtingut encara una línia directa d’autobús amb l’estació de l’AVE a Alacant. La capital de la Costa Blanca si que compta, almenys, amb TRAM gratuït, encara que això tampoc siga una ganga: per a començar, l’estació dels Estels està situada a uns 300 metres de l’estació alacantina de l’AVE, i el temps de trajecte és d’1 hora i 12 minuts. A més, el comboi entre Estels i Benidorm, que eix cada mitja hora, es deté en 28 parades. Com a contrapartida, aquesta última circumstància possibilita que destinacions com La Vila o el Campello també es beneficien de la gratuïtat del servei.

És cert que entre Alacant i Dénia hi ha ni més ni menys que 51 estacions i que és necessari fer un transbord i utilitzar dues línies diferents per a recórrer els 97 quilòmetres i 8 centímetres de via que hi ha entre el principi i el final del recorregut. Per no parlar de les pràcticament quatre hores que fan falta per fer-ho. Però no ho és menys que -depèn de com es mire- el pesat i lent trajecte per als nadius i locals és un atractiu turístic més per la proximitat de molts dels seus trams a la costa.

El cas de Dénia: mereix la pena mirar cap a Alacant?

En la qüestió de l’AVE, Dénia sempre ha mirat amb major freqüència cap a València, ciutat a la qual uneixen més llaços socials i econòmics que amb Alacant. Ara bé, en els últims temps els empresaris dianencs també s’havien fixat a la capital alacantina com a nus de comunicacions, conscients que en aquests temps cal facilitar l’arribada de turistes des de qualsevol lloc i com siga. No obstant això, garrotades com aquesta decisió de la Conselleria d’Infraestructures respecte a la línia 9 del TRAM –o les dificultats per a obtindre una línia d’autobús directa fins l’aeroport de l’Altet– provoquen que Dénia seguisca plantejant-se si tant d’esforç mereix la pena i continue sense sentir-se còmoda –gens còmoda– sota el paraigua turístic de la Costa Blanca. Sobretot si es tenen en compte que les comunicacions amb l’estació de l’AVE de València han millorat i que el gruix de la clientela turística de la capital de la Marina Alta arriba en vehicle propi.

El baixador del Paradís ja està a la mateixa zona que la resta de la Vila

Finalment, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana ha modificat la zona C, que des de la seua configuració inicial havia deixat fora de la mateixa a la parada del Paradís, dins del terme municipal de La Vila Joiosa, de tal manera que els veïns d’aquesta part de la capital de la Marina Baixa havien de, per exemple, pagar per dos trams (2,50 euros) per anar en el TRAM a l’hospital, mentre que la resta de veïns del municipi només abonaven 1,35 euros, el preu d’utilitzar el tren sol en un dels trams.

La modificació, proposta per EUPV de la Vila, va ser acceptada per unanimitat en el ple de la Vila per la resta de grup polítics locals i acceptada per l’adreça del servei d’aquest transport públic. Ara ja és possible viatjar des del Paradís fins la parada de Camí Coves, l’última de Benidorm cap al nord, per 1,35 euros, és a dir, pel preu d’un tram.

Pel seu interés hem reproduït aquesta notícia apareguda al diari electrònic LA MARINA PLAZA el 17 d’octubre de 2013.


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?