General

Els empresaris desconfien dels anuncis que fan els polítics

Estat de les obres de la variant
Estat de les obres de la variant

Els polítics juren i perjuren que les infraestructures compromeses als valencians podran estrenar-se en termini, però als empresaris locals, que revisen diàriament les licitacions en el BOE, els comptes no els ixen. El front empresarial valencià va concretar a principis de setmana les seues reivindicacions a Madrid en 10 projectes d’infraestructures que deurien executar-se en la pròxima dècada. Ara ho estan concretant i quan estiga llest l’hi ho enviaran a la ministra Ana Pastor.

D’entre tots els projectes als quals al·ludeixen els empresaris de forma genèrica, el corredor ferroviari mediterrani —reduït finalment al tercer carril— no avança al ritme que li caldria, es queixen els empresaris. La licitació d’aquesta infraestructura —la de major envergadura de totes— deixarà finalment només 215,8 milions d’euros d’obra directa per als contractistes d’obra civil. El secretari d’Estat d’Infraestructures, Rafael Catalá, reconeixia al maig passat que a pesar que les adjudicacions estaven pràcticament fetes, l’execució es retardarà perquè calia revisar els estudis de diferents trams entre les províncies de Castelló i Tarragona. A més, existeix el compromís que l’AVE arribe a Castelló en 2015 i l’AVE regional estiga llest en 2016. Els empresaris confien, però no ho veuen.

Els Governs valencià i aragonès treballen des de fa mesos en la millora de la línia ferroviària entre Sagunt i Saragossa, revitalitzada gràcies a les plataformes logístiques aragoneses. El pressupost global estimat és d’uns 190 milions d’euros, que estan a l’espera que el Ministeri de Foment done el seu vistiplau.

Les connexions dels ports valencians amb el tercer rail en ample internacional és crucial per als empresaris. “Si em fan el tercer rail i no ho connecten amb els nostres ports serà com la pel·lícula de Mister Marshall, els veurem passar i res més”, explica el gerent de la Cambra de Contractistes valencians, Manuel Miñés. El projecte constructiu de l’accés ferroviari al port de Castelló hauria d’encarregar-se en el segon semestre de l’any i hauria de licitar-se no més tard del tercer trimestre de 2015. El port de Sagunt, que tenia a finals de 2013 la declaració d’impacte, hauria d’executar-se tot en 2014, anualitat en la qual només té assignats 50.000 euros quan costa 13,5 milions.

El tren de la Costa, entre Gandia, Oliva i Dénia, d’una banda, i des d’Alacant a Benidorm i Alacant a Torrevella, és una altra de les demandes empresarials. En 2011 es va signar un protocol de col·laboració entre Foment i la Conselleria d’Infraestructures per al desenvolupament d’aquesta infraestructura ferroviària en el qual s’establien els compromisos que havien d’assumir les parts. El ministeri no tindrà l’estudi de viabilitat fins a 2015. Les retallades pressupostàries han paralitzat una infraestructura que avança amb molt de retard sobre allò previst en principi. Els socialistes recolzaven en el Congrés dels Diputats el 3 de juny que s’acceleraren la redacció d’estudis i projectes del Tren de la Costa però també la modernització del tram ferroviari entre Alcoi i Xàtiva, així com l’ampliació de les rodalies de Vinaròs.

Carreteres ressentides

El capítol de carreteres és el que s’ha ressentit més amb els ajustos. Segons els contractistes d’obra pública, no s’ha licitat en sis anys cap obra nova de carreteres al País Valencià (segons el seu informe de 2013). Les últimes van eixir a concurs en 2008 —trams de la A-33 i la variant de Peníscola—. Foment executa en territori valencià set carreteres, de les quals quatre han d’acabar-se enguany: ampliació a tres carrils de la A-3 Xiva-València, ampliació de la V-21 Puçol-Carraixet, la variant de Benidorm (N-332) i la ronda sud d’Elx. Altres dos, les adjudicades en 2008, van “al ralentí”, amb anualitats ajornades, i hi ha una altra paralitzada, la variant entre Cullera i Favara, en la N-332.

Segons la Cambra de Contractistes haurien de reprendre’s les obres de la variant de Benissa, paralitzada des de 2009 en entrar l’adjudicatari en concurs de creditors, i avançar-se la construcció de l’accés viari al port de València, entre d’altres.


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?