Esports

El Telefónica comença l’etapa reina de la Volvo Ocean Race

La flota de la Volvo eix de la badia d'Auckland
La flota de la Volvo eix de la badia d'Auckland

La lluita ha començat: 6.705 milles de navegació entre Auckland (Nova Zelanda) i Itajaí, a Brasil. Aquesta matinada de diumenge, a les 2.00 a Espanya, sonava el tret d’eixida de la cinquena etapa de la volta al món, aquella que tot regatista oceànic vol disputar per ser la que transcorre per l’inhòspit oceà Sud, en latituds dels 40 Rugents i 50 Uladors, i per ser la que porta a la flota a doblegar el mític Cap de Forns per tornar de nou a l’oceà Atlàntic. “Tots els que estem ací fem aquesta regata pels mars del Sud, si no faríem els Jocs Olímpics”, afirmava el patró Iker Martínez minuts abans de començar la cerimònia d’eixida d’Auckland.

Una vegada més, el públic neozelandès ha respost a la trucada de la Volvo Ocean Race, amb centenars de vaixells d’espectadors i un nombrós públic acomiadant la flota. Una pena que la parada haja durat només una setmana.

Per a començar amb força, un vent d’entre 15 i 20 nusos d’intensitat ha sigut l’ingredient principal que ha ofert la badia d’Auckland a la flota en aquest comiat. “Des de la línia d’eixida tindrem ja més de 20 nusos i una vegada eixim de la badia anirà en augment. Ja vam veure ahir que donar volteretes ací dins no és fàcil, així que això ja d’arrancada, per a escalfar”, comentava Iker en el moll.

Un bon entrant per al plat principal que se servirà fred en les primeres 24 hores d’etapa, en les quals s’esperen unes bones ventades només eixir d’Auckland: “Per al principi de l’etapa ens esperen condicions de cenyida amb vents prou forts.. Començar una etapa així sempre és dur per a qualsevol tripulant, el cos necessita un temps d’adaptació a aquesta nova situació i no n’hi haurà molt, així que toca començar una altra vegada donant cops, com en l’etapa anterior”, deia el basc.

Mike Sanderson, natural d’Auckland i patró del “Team Sanya”, va demostrar conèixer bé la badia liderant tots els passos per boia del recorregut disposat per l’organització per als primers compassos de l’etapa. Per la seua banda, “Telefónica” feia una bona eixida i sortejava alguns rols de vent importants, alguns de 30º fins i tot: arribava a la primera balisa en tercera posició, a menys d’un minut de l’equip xinès, era quart en la segona, recuperava la tercera plaça en la següent balisa i així passava la quarta i última boia abans de posar rumb lliure a l’oceà sud.

Els tres més joves de bord, davant el seu primer pas per Cap de Forns

Aquesta etapa és especial per a tots però ho és més si cap per al proa càntabre Antonio “Ñeti” Cuervas-Mons (30), el seu homòleg australià Zane Gills (29) i el tripulant de comunicació Diego Fructuoso (30). Són els tres més joves del vaixell i els que per primera vegada navegaran tant al Sud i coneixeran les aigües del Cap de Forns.

Malgrat ser aquesta la seua segona volta al món -“vaig tindre la mala sort de perdre’m aquesta etapa en l’anterior edició perquè vam tindre un trencament molt important en el vaixell a Filipines”-, Cuervas-Mons coneixerà ara el cap dels caps: “Estic desitjant arribar a l’oceà Sud i pegar les cavalcades de les quals tothom parla i veure com és allò”, assenyalava el de Santander mentre esperava el moment de pujar-se al vaixell. “Tots els meus companys em comenten les condicions que et trobes en els mars del Sud i al Cap de Forns, que és molt dur, que fa molt de fred… però que alhora és molt emocionant i molt bonic. Diu que m’encantarà i estic desitjant anar cap enllà”.

Si les previsions es compleixen, la flota podria arribar al Cap de Forns en uns deu dies. Caldrà estar atents a com i quan passen els espanyols el mític cap perquè serà sens dubte un esdeveniment a bord.

Iker: “Després d’aquesta etapa se sabrà molt millor qui té opcions o no de guanyar la regata”

Des de la primera etapa i amb un total de 122 punts, el Team Telefónica lidera la classificació general amb un avantatge de 15 punts sobre el francés “Groupama” que, després de guanyar l’etapa que finalitzava fa només una setmana a Auckland, arrabassava la segona posició al “Camper with Emirates Team New Zealand”.

Amb 30 punts en joc, l’etapa serà molt important de cara al que puga succeir en la classificació general. I un exemple d’això són les paraules del patró del “Telefónica”, que no s’atreveix a apuntar un guanyador -“no sé qui guanyarà aquesta etapa, espere que “Telefónica’”- però que afirma rotund: “És impossible saber-ho però del que estic segur és que després d’aquesta etapa se sabrà molt millor qui té opcions o no de guanyar la regata”.

Primeres hores, primeres virades

Les primeres hores d’aquesta nova etapa estan fent que la tripulació del “Telefónica” treballe al màxim i és que informe rere informe s’ha pogut comprovar com el vaixell espanyol ha aconseguit mantindre’s com un dels més ràpids de la flota.

Les constants virades han sigut la tònica d’aquestes primeres hores de regata en les quals “l’Abu Dhabi” patia danys a la proa i es veia obligat a tornar a Auckland i suspendre així la competició de manera provisional.

Segons l’informe de les 11.00 hora espanyola, la flota navega amb vents durs de fins a 28 nusos i es manté en un puny ja que tan sols 1,7 milles separen els quatre primers classificats, que naveguen rumb Nord-est amb el “Telefónica” destacat en ser el més ràpid en fer un registre de 13,7 nusos de velocitat.

Més declaracions

Iker Martínez, patró

El principi de l’etapa serà important perquè el primer que arribe a les zones d’altes velocitats serà el que puga agafar més terreny sobre els altres, així que va a ser interessant.

Després dels rumbs de cenyida del començament de l’etapa, fins que tinguem el vent dur de popa òbviament ha d’haver-hi una transició així que va a ser tàcticament complicat, segur. Després que hagem passat tot això probablement vinga la part de l’etapa del Sud on també es preveu molt de vent i de popa, així que sembla que va a ser una etapa molt, molt dura.

Antonio “Ñeti” Cuervas-Mons, proa

Sembla que anem a tindre cenyida (vent de proa) prou dura en les primeres 24 hores, però ja venim entrenats d’etapes anteriors. Després tindrem un través prou dur, després caldrà passar una transició i ja arribarem als vents de l’oest i les baixes pressions. Una de les claus és no trencar res ja que va a ser prou dur, i estar ben col·locats per passar la transició i tirar milles.

CLASSIFICACIÓ PROVISIONAL ETAPA 5
AUCKLAND (NOVA ZELANDA) – ITAJAÍ (BRASIL): 6.705 milles
Dia 1 – 11.00 hora espanyola – 18 de març de 2012

1r – Camper with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson), a 6.644,9 milles de l’arribada.
2n – Puma Ocean Racing (Ken Read), +0,6 milles
3r – Groupama sailing team (Franck Cammas), +1,2 milles
4t – Team Telefónica (Iker Martínez), +1,7 milles
5é – Team Sanya (Mike Sanderson), +2,4 milles
Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker), regata suspesa provisionalment

CLASSIFICACIÓ GENERAL PROVISIONAL. Volvo Ocean Race 2011-2012.

1r – Team Telefónica (Iker Martínez), 122 punts
2n – Groupama sailing team (Franck Cammas), 107 punts
3r – Camper with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson), 104 punts
4t – Puma powered by Berg (Ken Read), 83 punts
5é – Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker), 55 punts
6é – Team Sanya (Mike Sanderson), 25 punts


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?