Esports

El “Telefónica” apreta les dents

El Telefónica

Les últimes 24 hores han sigut realment intenses a bord del vaixell espanyol en la Volvo Ocean Race. El “Telefónica” ha posat el seu punt de mira sobre els moviments i tàctiques de la tripulació neozelandesa a bord del “Camper”.

Les diferències entre ambdós vaixells són inexistents, alternant-se el lideratge per poc més d’una milla en el millor dels casos. Aquest matí –en l’informe de posicions de les 08.00– el vaixell espanyol encapçalava l’etapa amb 1,8 milles d’avantatge i en el següent informe –en el de les 11.00– eren els neozelandesos els que ocupaven la primera posició per només 0,50 milles.

Iker Martínez transmetia aquest matí la tensió que es viu a bord: “Queden poques milles per al final d’aquest primer tram de l’etapa i portem unes 15 hores intentant passar el “Camper”, que es defensa com si es tractara d’un match race. Ho vam intentar de nit, per sotavent, però van tirar a córrer i no vam poder passar-los per poc. Quasi els guanyem la posició, però no va poder ser”.

Les condicions menys idònies pel “Telefónica”

El vaixell espanyol, dissenyat i construït a València, té el seu punt fort per damunt de les 15 nusos de vent tal com es va poder comprovar en la primera etapa i en la regata costanera de Ciutat del Cap. Per la seua banda, el vaixell dissenyat i construït a Nova Zelanda, el “Camper”, va demostrar en la regata costanera d’Alacant que amb poc de vent és molt veloç.

Els últims dies a la base espanyola del “Telefónica” a Ciutat del Cap (Sud-àfrica) van dedicar tot el seu esforç a optimitzar el vaixell espanyol en règims de vent inferiors als 15 nusos. De moment, el treball realitzat per l’equip de terra sembla estar donant els seus resultats: “Teníem set nusos, cenyida oberta i amb ones. Bàsicament les seues condicions. Però semblava que el ‘Telefónica’ estava content i els vam poder plantar cara. El segon intent va ser per “barlo”, vam arribar a estar quasi paral·lels amb ell, però novament ens va guanyar la posició i poc després ho vam intentar per sotavent. Aquesta vegada si que estàvem davant clarament, però amb una ratxa va aconseguir tornar a posar-se en paral·lel i després estirar cap a davant i a “barlo”.

A la quarta va la vençuda

A bord del vaixell espanyol segueixen esprement el potencial del “Telefónica”, tal com relatava Iker: “Estem fent un gran esforç per passar-los i ara va el quart intent, aquesta vegada per sobrevent. Ara tenim una mica més de temps i seguim amb el Codi Zero a dalt, entre sis i huit nusos de vent, la quilla cap a dalt i cap a baix i la gent movent-se per proa i popa sense parar. Aquesta pot ser la definitiva i tal vegada no hi haja moltes més possibilitats, així que espere que tinguem una miqueta de sort”.

Mateixes condicions fins l’arribada i amb la mirada al retrovisor

El patró guipuscoà té molt clar que les condicions i per tant el ritme de competició es mantindran fins el final d’aquesta primera part de la segona etapa de la Volvo Ocean Race, que es disputa entre Ciutat del Cap (Sud-àfrica) i Abu Dabi (Unió dels Emirats Àrabs). “No sembla que les condicions vagen a canviar fins l’arribada. Per popa, el “Puma” i el “Groupama” estan prou  lluny. Si no passa res estrany hauríem de poder preocupar-nos només per la nostra lluita amb el “Camper”, però per si de cas tenim un ull en ells, veurem què passa” concloïa el bimedallista olímpic.

Iker Martínez, designat fa poc més d’un mes com el millor regatista del món juntament amb el seu company Xabi Fernández, acabava la seua comunicació diària mostrant el bon ànim que es viu a bord tot i malgrat estar exhausts: “El vaixell hui em sembla que està content… Remaria amb les pestanyes si valguera per a alguna cosa… Anem, anem, anem!”.

Ultimant preparatius a terra

I mentre en l’oceà Índic es viu tot un mà a mà entre espanyols i neozelandesos, els membres dels equips de terra i l’organització, unes 20 persones en total, esperen la imminent arribada dels vaixells. Horaci, Director Tècnic del Team Telefónica és un d’ells i organitza l’arribada del vaixell espanyol juntament amb Àlex, capità del vaixell dins de l’equip de terra.

No es tracta d’una arribada d’etapa ja que el final de la segona etapa serà a Abu Dabi. No hi ha famílies, ni bullícia de celebracions, ni port esperant-los. Tampoc podran traure coses del vaixell ni l’equip de terra podrà fer cap tipus de reparació. No obstant això sí que hi haurà fruita i una cervesa fresca.

La tripulació haurà d’ajudar en la càrrega, hauran d’apilar i col·locar bé totes les veles, roba i en general tot el que porten dins del vaixell perquè no es podrà traure res del vaixell i caldrà començar de nou després.

“Hem de tindre-ho tot llest per rebre al vaixell quan arribe, després de creuar la línia d’arribada – tindre totes les defenses, línies i altres”, explica Carabelli. “Després de creuar la línia la tripulació ha de passar els tràmits d’immigració i després el vaixell ja estarà llest per a començar el procés de càrrega”. Quant durarà el procés d’immigració és una incògnita ja que dependrà de l’hora a la qual finalment acaben l’etapa.

En qualsevol cas, com explica el Director Tècnic de l’equip espanyol, “Tenim ja preparades i carregats els bressols en una barcassa”. D’ací els bressols passaran al vaixell de càrrega que transportarà el vaixells fins l’emirat de Sharjah, on es reprendrà l’etapa.

La càrrega del “Telefónica” i la resta de competidors al vaixell de càrrega és una maniobra gens habitual. No és una maniobra normal, sinó prou complicada. Com a exemple simplement cal citar que els vaixells es carregaran amb el pal posat. “Hem d’inclinar el pal, pujar el vaixell i ajustar-lo i reposar-lo bé en el seu bressol al vaixell. El nostre principal objectiu és fer tot això sense danyar el vaixell, perquè no ens quedaria temps en Abu Dabi per a reparar coses i poder entrenar, que ens quedaran només uns tres dies per navegar. Qualsevol dany ara significaria un inconvenient en el segon tram de l’etapa”, apunta Carabelli.

No obstant això aquest fet no provoca massa inquietud: “Treballem amb aquest tipus de coses en aquests vaixells tot el temps. El traiem de l’aigua, fem moltes maniobres per a aconseguir dur-ho a terme correctament… No estem nerviosos però sí és cert que no se solen fer aquest tipus de càrregues…”, reconeix.

Una vegada finalitze tot aquest procés i el vaixell estiga de forma segura al vaixell, la tripulació podrà abandonar el “Punt A”, la majoria es dirigirà a Abu Dabi, a excepció de dos d’ells. Uns set dies més tard, en la costa de Sharjah, “tirarem els vaixells a l’aigua i tres hores més tard es reprendrà l’etapa”, finalitza Carabelli.

CLASSIFICACIÓ PROVISIONAL ETAPA 2
CIUTAT DEL CAP (SUD-ÀFRICA) – ABU DABI (UNIÓ DELS EMIRATS ÀRABS): 5.430 milles
Dia 15 – 11.00 hora espanyola – 26 de desembre de 2011

1r Camper with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson).
2n Team Telefónica (Iker Martínez), +0,5 milles

4t Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker), 9 punts
5é Puma powered by Berg (Ken Read), 9 punts

Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?