Esports

El Groupama trenca el pal i el Telefónica ja és segon en l’etapa de la Volvo Ocean Race

La tripulació del Team Telefónica
La tripulació del Team Telefónica

La cinquena etapa de la Volvo Ocean Race ha patit un gir inesperat. El trio de cap ha passat a ser un duo després del trencament del pal del vaixell francés, que ha hagut de posar en suspensió la regata, per la qual cosa tot sembla indicar que les últimes 500 milles seran una lluita entre el “Telefónica” espanyol liderat per Iker Martínez i els nord-americans del “Puma”. Pablo Arrarte confirmava: “Anem a veure si retallem al ‘Puma’. Anem a per ells”.

Després de l’incident anunciat per Franck Cammas, a bord del “Telefónica” la prudència ha sigut la tònica dominant i, una vegada més, els espanyols no pensen deixar passar cap oportunitat tal com deixaven entreveure les paraules de Diego Fructuoso, tripulant de comunicació, en el seu últim informe: “Ara ens toca lluitar amb ‘Puma’, ens porta avantatge i segur que anirà a cobrir-nos, però encara queden milles per a intentar una nova victòria”.

De moment, del que no cap el menor dubte és de l’espectacular remuntada aconseguida pel “Telefónica” i que Xabi Fernández resumia en poques paraules: “Portem tres o quatre dies, des que vam eixir de Cap d’Hornos, apropant-nos, navegant molt ràpids amb un sistema de vent que ens afavoria tota l’estona”.

Una tempesta quasi perfecta

Durant les últimes hores el “Telefónica” ha superat una tempesta que ha posat a l’equip espanyol entre l’espasa i la paret. Segons Neal McDonald, a bord es van viure moments durs ja que “ha sigut una mica caòtic: sabíem al que ens anàvem a enfrontar, però no que fóra tan gran. Vam haver de baixar totes les veles, no era un moment per a navegar, i ens vam posar en mode supervivència durant uns minuts. Ara la situació està més tranquil·la, només 13 nusos, hem pujat el J4, una vela xicoteta, per si de cas puja una mica més el vent. Ens quedem així un temps a veure què passa. Tindrem llum una hora més, així que podem veure els núvols i la nostra situació”.

Segons l’informe de les 12.00 hora espanyola la situació ha millorat radicalment i el “Telefónica” navega amb vents d’entre 13 i 23 nusos de l’est a un ritme de 13 nusos de velocitat. Amb els nord-americans a 53 milles, tot pot passar fins l’arribada a Itajaí (Brasil).

La clau estarà en les últimes milles

La clau estarà en les últimes milles de l’etapa, on els informes confirmen una baixada de vent que els espanyols aprofitaran tal com explicava el trimmer basc des del vaixell: “Ara estem molt a prop del ‘Puma’ i lluitarem a mort. Tenim una nit interessant hui i demà a veure què passa. Falta molt poc, a veure si entre demà i passat realment hi ha una bona aturada i podem agafar-los definitivament”.

I és que tot sembla indicar que la situació meteorològica serà favorable per als espanyols ja que, com recordava el cap de guàrdia del “Telefónica”, McDonald: “Iker i Cape diuen que hi haurà una bona possibilitat de guanyar milles pel desenvolupament de la meteorologia, no per la nostra velocitat o qualsevol altra cosa, simplement tindrem més vent. Nosaltres seguirem espentant al màxim durant aquests dos dies”.

Des de el “Telefónica”, tota la sort per al “Groupama”

Ahir dimecres, Franck Cammas anunciava que a bord del “Groupama” s’havia trencat el pal a l’altura de la primera creuera pel que, de manera provisional, l’equip francès posava la regata en suspensió.

Davant aquesta nova situació, la tripulació espanyola ha volgut enviar un missatge de suport a través de Diego Fructuoso, que relatava: “Ens acabem d’assabentar que un dels vaixells que anava al capdavant, ‘Groupama’, té problemes amb el seu pal. Ens han dit que tot està bé, però quasi segur que hauran de parar”. El murcià explicava llavors les dures condicions que, en el 34º Sud, està tenint: “Probablement les condicions de les últimes hores no han ajudat molt perquè des d’anit no parem de donar bots, el vent ha pujat i s’ha format una ona molt complicada de superar que ens fa anar d’aquesta manera tot el dia: ‘banging”.

“Des del “Telefónica” li desitgem a la tripulació de ‘Groupama’ tota la sort del món. Són un gran equip que va aconseguir guanyar l’última etapa i estaven lluitant per guanyar aquesta també” concloïa Fructuoso, afectat per aquest incident quan quedaven poc menys de 700 milles per a arribar a Itajaí (Brasil).

Xabi Fernández també comentava el que ha succeït en afirmar: “És una notícia trista. Sempre és una pena que els rivals tinguen problemes tan grossos com trencar el pal. Ja és el tercer pal que es trenca en aquesta volta al món i està clar que està sent una etapa molt dura per a tots i sens dubte és conseqüència de l’Oceà Sud tan dur que hem tingut”. El basc, a més, concloïa que “cal adonar-se que cinc vaixells de sis, almenys, hem tinguts problemes, hem hagut de parar en algun moment i ara li ha tocat al “Groupama”, quan semblava que ja arribaven. Són coses que passen i estic segur que dins d’allò roïn estan a 500 milles de meta i arribaran en un parell de dies, segur”. De moment, sembla que Xabi no ha fallat en la seua predicció i la tripulació francesa ja ha pres una decisió: continuar en regata amb un aparell de fortuna.

Així mateix, aquest trencament ha fet que a bord del “Telefónica” es reflexionara sobre els múltiples incidents que en la cinquena etapa de la Volvo Ocean Race els sis vaixells en lliça han tingut. Per a Fructuoso, “la quantitat de trencaments que estem tenint tots els vaixells parla de la duresa de l’etapa. De moment només ‘Puma’ no ha hagut de parar i segur que també haurà patit desperfectes”. Afortunadament, segons el tripulant de comunicació del vaixell espanyol, “nosaltres estem prou contents en general, només hem tingut aquest xicotet problema a la proa al llarg de totes les etapes, així que ens podem considerar afortunats. Tenim un gran vaixell”.

CLASSIFICACIÓ PROVISIONAL ETAPA 5
AUCKLAND (NOVA ZELANDA) – ITAJAÍ (BRASIL): 6.705 milles
Dia 19 – 12.00 hora espanyola – 5 d’abril de 2012

1r – Puma Ocean Racing (Ken Read), a 434.4 milles de l’arribada
2n – Team Telefónica (Iker Martínez), +53,1 milles
3r – Groupama sailing team (Franck Cammas), regata en suspens
4t – Camper with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson), regata en suspens
5é – Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker), DNF
6é – Team Sanya (Mike Sanderson), DNF


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?