Esports

Cursa contra les calmes

Alex Pella molt atent a cada ratxa a bord de l'Estrella Damm
Alex Pella atent a cada ratxa

L’Estrella Damm dels patrons Pepe Ribes i Alex Pella prossegueix la seua lluita per eixir de les calmes a la Barcelona World Race. Durant els darrers dies, un front va deixar sense vent tant al vaixell català, que és quart, com al seu immediat perseguidor, el Neutrogena. És una situació molt delicada que obliga a Pella i Ribes a donar el màxim per avançar milla a milla, per extreure mig nus més de velocitat a l’Estrella Damm.

“La veritat és que portem dos dies molt aturats i lluitant tant Neutrogena com nosaltres per guanyar cada milla”, explicava en la videoconferència d’aquest matí Alex Pella. “Renault Z.E. s’ha escapat perquè ha aconseguit enganxar vent. Les xiques del GAES Centros Auditivos vénen com una moto. És una situació en que no pots fer res: Dues vegades vam passar el front. Se’ns va tirar damunt una altra vegada, ens vam tornar a quedar aturats, el vam avançar… Hem fet una cursa contra aquesta línia de núvols, contra aquest front. Sembla que aquest matí ja hem enganxant el vent que ens ha de portar fins a la línia sud dels Doldrums (calmes equatorials), hem arrancat una mica i ja tenim uns huit nusos”.

L’avantatge del vaixell català davant el germà-americà és de 17 milles, i el patró barceloní espera defensar-lo: “Al Neutrogena el vam arribar a veure per davall de la botavara i ara es troba en la nostra popa, podem veure’l amb els prismàtics, així que han d’estar a deu milles. A veure si podem arribar als Doldrums amb aquest vent. Nosaltres creiem que som una mica més ràpids que el Neutrogena i a veure si podem ampliar una mica aquest matalàs de deu milles per si no tenim molta sort en els Doldrums. Aquestes són les perspectives”.

Contràriament al que puga semblar, les calmes són unes condicions en què cal estar atent i tindre cura del material del vaixell: “Aquests dos dies, encara que no hi havia vent hi havia una mica d’onada de fons. Les veles flamegen molt i cal tindre molta cura tant amb la major com amb el codi zero, que no pegue amb l’aparell i es forade o es trenque. Hi ha alguns trucs, com caçar bé la major i enrotllar una mica el codi zero, que és la vela de proa que portem ara. Aquesta és la manera de cuidar-les”.

Resistència i estratègia

En un correu electrònic aquesta matinada Alex Pella afirmava que aquesta encalmada enfront de Brasil era com un entrenament per als Doldrums que vénen a continuació, encara que preferiria estalviar-se l’entrenament, com ha explicat posteriorment en la videoconferència: “Portem una volta al món amb moltes calmes, començant amb l’anticicló de Santa Helena ací a l’Atlàntic quan anàvem al capdavant. Hem après a fer caminar el vaixell amb poc de vent. La veritat és que haguérem preferit no tindre aquest entrenament i anar directes fins als Doldrums, però això és el que hi ha”.

A l’Estrella Damm se li planteja la disjuntiva estratègica de pensar en atrapar els de davant o cobrir als de darrere. És difícil renunciar a cap d’aquestes opcions i Pella no descarta res: “Sempre intentem anar al màxim. De moment naveguem contra nosaltres mateixos per arribar com més aviat possible als punts que ens marquem “, assegurava Pella. “Però és veritat que tenint un vaixell ben a prop, i prop de l’arribada, a unes quatre mil milles, cal tindre molt controlada a la flota, no fer opcions radicals, no jugar-se-la. El Renault Z.E. intentarem atrapar-lo si podem, però està més difícil ara a quasi 300 milles. Abans amb un altre vent, era més fàcil acostar-s’hi.” No obstant això, en les últimes cinc hores, l’Estrella Damm ha retallat quinze milles al Renault Z.E.

Uns cabells d’anunci de xampú

En l’ e-mail que va enviar Alex Pella des d’a bord la passada matinada el patró explicava la bondat dels ruixats a les calmes: “Hui la cosa va de calmeta, i quina calmeta, portem així 48 hores. És com un pre-Doldrums, com un entrenament per als Dodlrums.

De dia et veus la teua cara a la mar, i de nit pots comptar tots els estels a l’aigua. A que no té molt bona pinta per fer caminar el vaixell? Doncs així és! El millor del dia ha sigut les dutxes que ens hem pegat. Quin gust! I quina bona olor fem! A mi se m’han quedat els cabells suaus suaus, d’anunci. Demà si això continua així la cosa anirà de banyet, ho tinc clar”, feia broma el patró català.

Classificació provisional Barcelona World Race, 22 març 2011 14.00 GMT (15.00 hora catalana):

1. Virbac-Paprec 3
2. Mapfre, a 219,3 milles del líder
3. Renault Z.E., a 964,8 milles del líder
4. Estrella Damm, a 1.234,6 milles del líder
5. Neutrogena, a 1.252,1 milles del líder
6. GAES Centres Auditius, a 1.864,3 milles del líder
… Fins a 10 vaixells en regata


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?