General

L’imperi mediàtic d’Alejandro de Pedro a la Marina Alta

Logo d'Ahora Benissa
Logo d’Ahora Benissa

L’empresari Alejandro de Pedro, detingut per la seua pertinença a una presumpta trama que incloïa el pagament de favors i comissions a canvi de contractes de les administracions públiques, no només es dedicava a assessorar en qüestió de xarxes socials als ajuntaments. A través d’una de les seues empreses, Madiva Editorial, de Pedro ha impulsat a més uns seixanta periòdics digitals que es van implantar en dotze comunitats autònomes. El nom de molts d’aquests periòdics està encapçalat per la paraula Ahora, seguida de la denominació de la localitat on s’assenta cada rotatiu. Això succeeix amb els quatre diaris que De Pedro té a la Marina Alta: Ahora Calp, Ahora Benissa, Ahora Teulada i Ahora Dénia. Totes són ciutats del PP.

Las capçaleres de Madiva posseeixen dos característiques comunes: la primera, que han rebut fortes dosis de publicitat dels ajuntaments en qüestió. Ahora Dénia ha obtingut 15.000 euros del govern d’Ana Kringe i Ahora València, segons va publicar ahir el diari Levante, més de deu mil de l’Ajuntament de València. La segona, erigir-se en ferramenta de propaganda dels respectius consistoris en inserir pràcticament com a úniques notícies, les notes de premsa institucionals.

Que un mitjà de comunicació, siga digital o no, contracte publicitat dels ajuntaments no és gens estrany. Al contrari: és una de les eixides comercials més habituals i legítimes de les empreses dedicades al periodisme. Qüestió apart, no obstant això, són les particularitats de Madiva. No només per la presumpta vinculació del seu propietari a l’Operació Púnica per la qual ha estat detingut; també pels continguts dels propis periòdics. Aquests combinen notícies locals, redactades només amb la versió dels regidors de cada govern local i sense cap tipus de contrast, amb agendes culturals i teletips autonòmics o nacionals. Mai s’inclouen les notícies de l’oposició ni tampoc continguts referents a altres problemàtiques econòmiques o socials de fabricació pròpia.

A més, els Ahora amb prou feines tenen presència física de periodistes en el municipi on es publica aquest mitjà, almenys en el que a la Marina Alta es refereix. I en moltes ocasions, les principals notícies de portada, encara que estan etiquetades amb l’adjectiu d’última hora porten dies penjades a la web, que s’actualitza molt lentament, posant així en dubte la seua capacitat de difusió entre els lectors.

És el cas per exemple d’Ahora Calp. A les sis de la vesprada de hui dimecres, la seua notícia principal era Torna l’Oktoberfest a Calp, publicada el passat 16 d’octubre. No és precisament una exclusiva: l’Oktoberfest porta celebrant-se des del passat dia 23. La segona notícia és Calp contractarà veïns aturats mentre que, encara en portada, la secció d’esports i la d’educació obrien amb la mateixa notícia, tampoc massa actual: un avanç de les escoles esportives de l’estiu que ja ha passat i que van publicar el passat 31 de maig. Més actuals són els continguts d’Ahora Teulada: la principal temàtica, l’estrena de temporada d’un grup teatral portava data de hui mateix; això sí, la segona notícia, sobre les futures actuacions al Castell de Moraira es remuntava al dia 24.

En Ahora Benissa, el principal argument durant les últimes 24 hores girava entorn de les millores de l’ajuntament al cementeri per a la festa de Tots Sants, mentre que la informació capçalera d’Esports, l’actuació dels nadadors locals en una prova de Benidorm datava del 3 de setembre. El rotatiu més actualitzat de Madiva potser siga Ahora Dénia amb informació de les últimes notes institucionals de l’ajuntament sobre les jornades turístiques a Sant Sebastià o les ajudes a l’hora de pagar l’IBI i el fem. En canvi, l’enquesta oferta als lectors perquè opinen al diari no és molt d’última hora: Estan preparades les platges per a aquest estiu?

Negocis paral·lels

En el cas almenys de la Marina Alta, destaca que els quatre rotatius nomenats estigueren en municipis governats pel Partit Popular, amb regidors amb els quals De Pedro tenia una relació molt estreta. Tal com va publicar ahir La Marina Plaza, l’empresari es veia regularment amb regidors de Dénia, Calp i Benissa en les reunions del grup #Enmesa 22, un col·lectiu presidit pel propi de Pedro, encarregat de confeccionar estratègies per al PP a les xarxes socials i que celebrava dinars assíduament; a més, el consultor ara detingut també tenia vinculació amb altres càrrecs municipals, cas del batle de Teulada, Antoni Joan Bertomeu, amb qui va acudir a sopar a l’estadi Santiago Bernabeu tal com va publicar El Mundo.

Mentre De Pedro assentava aquest imperi periodístic a la Marina Alta, també realitzava en aquesta comarca altres negocis periodístics: bé a través de Madiva, que s’encarregava de portar-li la comunicació al Centre d’Excel·lència de Benissa, dependent en part de l’ajuntament; bé a través d’una altra de les seues empreses, Eico (Estratègia d’Identitat i Comunicació Online) que va facturar 18.000 euros a l’ajuntament de Dénia.

Malgrat les seues dificultats per actualitzar els seus webs, les capçaleres Ahora han mostrat un bon comportament a les xarxes socials, el camp en el qual Alejandro de Pedro està considerat un expert. En facebook, Ahora Dénia té més de sis mil seguidors, Ahora Teulada supera els dos mil i els altres dos rotatius sobrepassen els mil; a twitter, les capçaleres solen estar entorn dels vint mil seguidors.

Pel seu interés hem reproduït aquesta notícia apareguda el 29 d’octubre de 2014 al diari electrònic LA MARINA PLAZA


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?