General

El tren de la costa tindrà parada a Benissa

El futur tren de la costa d’Alacant a Dénia ha perdut quilòmetres i ha guanyat túnels i trams soterrats en tres anys. La primera proposta d’aquest ferrocarril del litoral es va presentar per primera vegada en 2007 amb 115, 08 quilòmetres de traçat, dels quals 6,08 es projectaven en 7 túnels, segons la informació presentada aleshores pel llavors conseller José Ramón García Antón. Tres anys després, l’actual titular de la Conselleria d’Infraestructures, Mario Flores, va presentar ahir a Dénia “l’estudi de planejament” (sense efectes legals, perquè no ix a informació pública) del ferrocarril d’alta velocitat Alacant-Dénia. Aquesta plataforma ferroviària tindrà 88,941 quilòmetres, 9,1 d’ells en dotze túnels. Ni sumant els 32 quilòmetres de plataforma ferroviària entre Gandia i Dénia (que li correspon construir a Foment) coincideix amb els quilòmetres facilitats inicialment.

Aquest ball de xifres i, sobretot, de trams soterrats de ferrocarril poden disparar el cost del traçat ferroviari (cinc túnels més no és una qüestió qualsevol). De fet, el 23 d’abril el conseller d’Infraestructures Mario Flores va admetre que el traçat ferroviari costaria 770 milions d’euros, però no va aclarir si aquesta quantitat es corresponia al projecte amb 7 o amb 12 túnels.

Malgrat aquestes modificacions, el traçat és a simple vista molt semblant al que s’ha barrejat des del principi: transcorre pegat a l’AP-7, per a evitar obrir una ferida al territori. I es preveuen quatre estacions que també funcionaran de “bescanviadors” (connexions amb altres mitjans de transport com el ferrocarril de via estreta o la N-332). Així d’Alacant a Dénia hi haurà parada al Campello (l’Alacantí), Benidorm (la Marina Baixa), Benissa i Dénia (la Marina Alta)

Connexió Madrid-Benidorm

La nova plataforma també inclourà una connexió directa Benidorm-Madrid (sense necessitat de passar per Alacant) el que permetrà viatjar entre ambdues ciutats en només 2,16 hores. Quan? No hi ha data concreta d’inici d’obres per al tren de la costa. El conseller d’Infraestructures va assegurar ahir a Ràdio 9 que a final d’any podria eixir a informació pública l’estudi d’impacte ambiental.

Per contra, el titular d’Infraestructures va advertir ahir al Ministeri de Foment que la Generalitat “no permetrà que les retallades en infraestructures prevists pel Ministeri de Foment afecten al tren de la costa”. El conseller critica “la falta de compromís” del Govern central per establir un calendari de dates per fer realitat aquest tren al més aviat possible, doncs, segons el seu parer, és el “projecte més important del segle XXI per a la província d’Alacant pel que fa al transport (sense citar l’alta velocitat a Madrid). Flores lamenta que encara està “a l’espera de reunir-se amb el ministre de Foment, José Blanco, per conèixer en quina mesura afectaran les retallades en inversió a les infraestructures de la Comunitat Valenciana”. També es mostra preocupat per la possibilitat que l’Executiu central “paralitze ara” el tren de la costa, al qual “va donar el vistiplau” en presentar a l’abril el Pla de Rodalies, un punt que, en la seua opinió, “no es pot permetre”. Per això Flores exigeix al Govern que complisca amb el seu compromís de licitar l’estudi informatiu del tren de la costa abans de finalitzar l’any, perquè considera que la Generalitat ja compleix els seus compromisos amb l’estudi de planejament.


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?