General

El Pont del Quisi, un dels 100 elements destacats del patrimoni industrial a l’Estat Espanyol

El Pont del Quisi durant la seua construcció
El Pont del Quisi durant la seua construcció

El Pont del Quisi de Benissa ha estat seleccionat com un dels 100 elements destacats del patrimoni industrial a l’Estat Espanyol, segons la secció espanyola del Comité Internacional per a la conservació del Patrimoni Industrial (TICCIH). Aquest comité ha organitzat una exposició itinerant amb els diferents elements, la qual es pot visitar fins el 12 de novembre a l’Estació del Nord de València.

El Viaducte de Santa Anna, com es coneix oficialment, va entrar en servei l’any 1915 i des del TICCIH el qualifiquen com una de les obres públiques més rellevants, utilitzant un sistema de construcció Pratt, sent a més un testimoni del desenvolupament dels primers ferrocarrils i l’únic valencià que es exclusivament metàl·lic.

Entre els 100 elements del patrimoni industrial es troben altres mostres rellevants com la històrica Fàbrica de Sidra El Gaitero, el paisatge de Les Mines de Sal de Cardona, els paisatges miners d’Almaden i Riotinto, la Reial Fàbrica de Tapissos, El Pont Biscaia o la fàbrica de cerveses El Águila.

Treballadors durant la construcció del Pont del Quisi
Treballadors durant la construcció del Pont del Quisi

Des del TICCIH han editat un catàleg amb tots els elements i han desenvolupat una aplicació per a sistemes Android on consultar-los.

Per altra banda, la fitxa del Pont del Quisi que han fet pública inclou la següent descripció:

Situat al Barranc del Quisi, accident geogràfic que suposa un fort obstacle per accedir a la localitat de Benissa, el pont salva un desnivell que en algun punt arriba als 50 metres.

Està situat en el punt quilomètric 38 i forma part del que es coneixia popularment com el Trenet de la Marina i que actualment s’inclou a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana que va des de La Vila Joiosa fins a Dénia. Aquest és el tram Alacant Dénia i que en el seu moment va comunicar La Marina amb el nord de la Comunitat Valenciana.

El pont és una de les obres públiques per excel·lència durant tot el segle XIX i primers anys del segle XX. La seua execució, generalment en mans d’enginyers i empreses estrangeres encarregades de la construcció del ferrocarril, va aportar nombrosos tipus d’estructura des del sistema Town, passant per la biga d’ànima plena, la biga de gelosia, la de creus de Sant Andrés, sistema Warren, Bow string o el Pratt, sent aquest últim al qual pertany el pont de Santa Anna. Aquesta armadura, patentada el 1844 per Caleb Pratt i el seu fill Thomas, competia amb altres com a sistema de via recta en ponts de ferrocarril.

Alçat per l’empresa constructora Societé des Travaux Publics , consta de sis trams, dos centrals amb una llum de 42 metres i quatre laterals amb 22. Està sostingut per cinc piles metàl·liques de perfil triangular i dos estreps laterals. Aquestes piles estan recolzades en bases de maçoneria i carreus de pedra, el mateix que els estreps laterals. La seua longitud total és de 264 metres i la seua altura màxima rasant de 50 metres, dimensions impressionants que s’acomoden a la profunditat de l’accident geogràfic que ha de salvar.


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?