General

El meteòric negoci del fill d’un exconseller de Camps amb el trenet: dos milions en consultories en un any (entre ells amb el Pont del Quisi)

El trenet al seu pas per Altea
El trenet al seu pas per Altea

Dos empreses d’enginyeria han entrat amb força en les contractacions de l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), l’entitat que gestiona el metro de València i el tramvia d’Alacant. Es tracta de Consultores Asociados Ingeniería y Urbanismo y Cota a Cota Ingeniería y Topografía. L’enginyer José Ramón García Pastor, fill del que fóra conseller amb el PP d’Infraestructures i president de FGV entre els anys 1997 i 2007, el mort José Ramón García Antón, figura com a administrador solidari i apoderat d’aquestes dos mercantils. Només en l’últim any, la dos empreses s’han adjudicat en concurs públic tres contractes de consultoria per valor de dos milions d’euros. En les tres, presentant-se en unions temporals (UTE) en les quals figuraven les dos empreses vinculades al mateix enginyer.

L’entrada amb força de les dos consultores en la contractació pública de FGV coincideix amb la presa de control de les mateixes per part de García Pastor. Consultores Asociados Ingeniería y Urbanismo (Caiur) és l’empresa que son pare va deixar el 1995 quan va entrar en política. Tot i així, el nom de García Pastor no apareix en la mateixa fins que a l’abril de 2018 és nomenat administrador solidari de Caiur, segons la informació depositada en el Registre Mercantil. En l’empresa Cota a Cota apareix com a apoderat un any més tard, concretament a l’abril de 2019. Eixa data és cridanera perquè coincideix amb els terminis en els quals s’inicien les tres licitacions que posterioment guanyaran les UTE en les quals participa.

A preguntes de eldiario.es, l’enginyer confirma que va arribar a les dos empreses entre abril de 2018 i abril de 2019. És a dir, als mesos d’integrar-se en les mercantils, les dos han aconseguit contractes importants de l’empresa pública en tres licitacions.

Cridaner és també que durant 2020 i gràcies a aquestes tres contractacions, les dos empreses van facturar més d’1,5 milions d’euros, si es resta el que correspondria a les altres dos empreses integrades en alguna de les UTE. En 2019, Consultores Asociados Ingeniería y Urbanismo i Cota a Cota Ingeniería y Topografía es van quedar en 700.000 euros de facturació.

Els contractes aconseguits per les dos consultores són la redacció del projecte de construcció del tram subterrani que unirà les estacions d’Estels del TRAM d’Alacant i Adif-Renfe d’Alacant (937.750 euros), els serveis d’assistència tècnica i direcció d’obra del projecte constructiu de reducció de l’alçada des les andanes per a tren DUAL de la xarxa TRAM d’Alacant i la prestació dels serveis de consultoria per al disseny (642.853 euros) i monitoratge del viaducte de Santa Anna de la línia 9 de FGV sobre el barranc del Quisi (661.331 euros).

El projecte del viaducte de Santa Anna el va guanyar la UTE formada per Cainur, Cota a Cota i Calsens. Aquesta unió d’empreses va aconseguir un 49 de 50 en proposta econòmica i un 46,8 en la tècnica, deu punts més que la seua més immediata seguidora. Al procés es van presentar altres quatre UTE o empreses. En la mesa de contractació, que es va reunir el 4 de novembre de 2019, va estar com a presidenta Rocío Nieto, com a secretari Juan José Carabal i com a vocals Raul Guzmán i Francisco Javier Martínez Vilanova. Com a vocal jurídic va participar Vicente Ferrandis.

El projecte de l’assistència tècnica de reducció de l’alçada de les andanes per al tren dual del TRAM el van guanyar en UTE les dos empreses vinculades a García Pastor. Una altra vegada va obtindre un 49 de 50 en la proposta econòmica i un 48 de 50 en la tècnica, en la qual va traure 6,1 punts al segon millor valorat. La mesa de contractació, formada pels mateixos tècnics que l’anterior, es va reunir el 13 de novembre de 2019 i va signar l’acta de puntuació. A la licitació es van presentar altres dos empreses.

El contracte més important, el de la redacció del projecte de construcció del tram subterrani que unirà les estacions d’Estels del TRAM d’Alacant i Adif-Renfe d’Alacant en el qual quasi s’invertirà un milió d’euros el va guanyar la UTE formada per a-Ingenia Research & Consulting SL; Consultores Asociados, Ingeniería y Urbanismo SLP; Degree of Freedom SLO; i Cota a Cota, Ingeniería y Topografía SLP.

A preguntes de eldiario.es fonts de FGV han explicat que els tres concursos guanyats per les dos empreses vinculades al fill de l’expresident de FGV amb el PP s’han adjudicat per un procediment públic i obert. A més, afigen, no hi ha hagut queixes ni recursos de les altres empreses que es van presentar al concurs.

Aquestes coincidències naixen després d’una succinta investigació de eldiario.es després d’haver rebut una queixa d’empreses de la competència. En eixe sentit, expliquen els denunciants, han deixat de presentar-se a aquesta mena de concursos per a consultories tècniques de FGV a la província d’Alacant perquè asseguren que és impossible guanyar. Tot s’ho emporten les UTE en les quals participen les empreses de García Pastor.

Pel seu interés hem reproduït aquesta notícia apareguda el 2 de setembre de 2020 a la web de www.eldiario.es


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?