Esports

Un mes al capdavant de la Barcelona World Race

Pepe Ribes i Alex Pella a la banyera de l'Estrella Damm
Pepe Ribes i Alex Pella a la banyera de l'Estrella Damm

De 31 de desembre a 31 de gener, la Barcelona World Race acaba hui el seu primer intens mes de competició. En aquests 31 dies han passat moltes coses, incloses dues retirades forçoses (Président i Foncia) que tota la flota lamenta, però també memorables moments de competició. Entre els barcos destacats de la flota, l’Estrella Damm dels patrons Pepe Ribes (RCR Calp) i Alex Pella (RCN Barcelona), ara tercer, s’ha mogut pràcticament des del principi en les cinc primeres posicions, liderant fins i tot la regata durant una setmana. Així, Pella i Ribes van fer història en convertir-se en la primera tripulació íntegrament espanyola que liderava una volta al món en la competitiva classe IMOCA Open 60.

El patró barceloní va voler fer balanç d’aquest primer mes de competició, en què l’Estrella Damm s’ha situat com un dels barcos forts de la flota: “El balanç del primer mes és molt positiu. Som a la baralla. Hem tingut moments molt bons. A la Mediterrània ho vam fer molt bé, només vam tindre una mica de mala sort en eixir. La baixada de l’Anticicló de les Açores la vam fer molt correcta i els doldrums (calmes equatorials) van ser perfectes. Quan els dos vaixells de davant van parar a Recife ens vam posar primers. Després, en la baixada de l’Atlàntic no ens va anar bé, ens vam equivocar d’opció i ens vam quedar enganxats amb una mica de mala sort i la flota es va tornar a ajuntar. Crec que vam ser els més perjudicats de la flota en aquesta opció”. “Ara després de passar Agulhas estem bé”, va prosseguir Pella, “però s’han comprimit els llocs. Els vaixells estan molt enganxats”.

Pella va ressaltar la importància de la conservació del barco i de l’estat físic i mental en una marató de la mar com la Barcelona World Race: “En un mes hem intentat minimitzar el desgast del vaixell i el nostre: estem intentant respectar les guàrdies i menjar adequadament; ens cuidem l’un a l’altre, el barco no té cap problema greu, només vam trencar una perxa que ja vam canviar i els hidrogeneradors no estan carregant tant com voldríem, però són tot xicotetes coses, així que de moment està tot bé”.

El patró de l’Estrella Damm ha destacat que és fonamental de vegades ser conservador i mantindre el vaixell d’una peça per continuar la regata i lluitar pels primers llocs: “Crec que Pepe i jo hem entès molt bé la regata: Sembla que queda molt per davant, potser més de dos mesos, i per això estem navegant més tranquils tractant d’assegurar el material. Creiem que és probable que hi haja més descarts i no volem ser nosaltres, així que intentarem estar entre els barcos que arriben a Barcelona”.

En 31 dies a la mar, dóna temps a molts bons i mals moments. Pella va destacar els més importants: “El pitjor moment va ser el pas de l’anticicló de Santa Helena, quan els de davant se’ns van escapar i la flota ens va caure damunt. Va ser un moment difícil per a la moral, però ja ha passat. I els millors moments sens dubte van ser el pas pels Doldrums i posar-nos primers. A nivell personal ara és un dels millors moments per estar al Gran Sud per primera vegada. Ens estem sentint molt còmodes i em fa molta il·lusió navegar ací. Serà molt més llarg del que pensava pel fet que les portes de seguretat s’han mogut molt al nord i passarem per moltes transicions, la qual cosa farà la regata molt més lenta”.

Una nit complicada i vent de proa a la vista

Pel que fa a la immediatesa de la competició, s’acosten hores d’incòmoda cenyida (navegació amb vent de proa) per a l’Estrella Damm, que ha passat la nit en condicions de transició amb vent molt escàs. El barco català tracta de defensar la seua plaça de podi davant del francès Groupe Bel, que s’ha acostat i està a 18 milles. “Anem amurats a estribord amb poc de vent, uns 8 nusos del SW, a un rumb 80 i fent 9 -10 nusos de velocitat de barco”, va explicar Pella aquest matí. “Hem passat la nit amb el gènova i sense gaire vent. Creiem que tots en el grup es veuran afectats per la baixada del vent, però el Mapfre sembla tenir-ne més al nord. A veure si no s’escapa massa”, ha manifestat Pella. “Ara el vent s’està tancant i sembla que anirem de cenyida un bon tros”, va predir el barceloní.

Un dels avantatges de navegar més al nord del que s’esperava és la millor temperatura i poder albirar més vida animal: “Fa sol, tenim uns 13 graus de temperatura i molts ocells al voltant. Acabem de veure una balena que ens ha passat al costat i s’ha tornat a submergir de seguida “, va explicar Pella.

Classificació provisional Barcelona World Race, 31 gener 2011 09.00 GMT (10.00 hora catalana):

1. Virbac-Paprec 3
2. Mapfre, a 575,3 milles del líder
3. Estrella Damm, a 681,5 milles del líder
4. Groupe Bel, a 699,4 milles del líder
5. Renault Z.E., a 834,9 milles del líder
… Fins a 12 vaixells en regata


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?