Comunicat de Reiniciem Benissa: La fibra òptica i la nul·la visió de futur dels partits polítics benissers

Fibra òptica

El passat dilluns 14 de juny es va presentar a la Junta de Govern la proposta de l’empresa Closeness per a aprovar el seu pla de desplegament de fibra òptica a Benissa. La proposta es va aprovar amb el vot a favor del PP i l’abstenció de PSOE, Compromís, i Ciutadans; i amb el vot en contra de Reiniciem Benissa.

La plataforma ciutadana Reiniciem Benissa considera que tot i que la fibra òptica és absolutament necessària tant a nivell particular com empresarial, no es pot votar aquest punt a cegues ja que el Partit Popular no havia inclós entre la documentació disponible ni el projecte d’implantació, ni les fases de desplegament, ni la cartografia on comprovar les zones afectades, ni tampoc un informe del Departament d’Urbanisme on s’informe de la seua compatibilitat amb el règim urbanístic municipal, punt aquest últim que preveu la Llei Estatal de Telecomunicacions.

La culminació de la poca visió de futur dels partits benissers

No obstant això, aquest és el punt final d’un llarg procés que demostra que es governa sense cap planificació, estratègia ni responsabilitat.

Els representants de la plataforma ciutadana Reiniciem Benissa als diferents òrgans municipals han estat defensant reiteradament des del principi de la legislatura, sense que la resta de partits els recolzaren, un model de xarxa pública de fibra òptica municipal, en el qual l’Ajuntament fora el propietari de la infraestructura i la licitara posteriorment als diferents operadors interessats. Aquest model de xarxa, que s’haguera pogut sufragar amb els diners del romanent, ja està implantat en diferents municipis de l’Estat Espanyol i compta amb nombrosos avantatges, com una major competència en haver més operadors en oferir el servei, la qual cosa comporta una reducció del preu final que paga l’usuari; el retorn de la inversió realitzada per a desplegar la xarxa, ja que els operadors pagarien per utilitzar la xarxa pública; i un millor nivell estètic al nucli urbà, ja que l’ajuntament pot soterrar la línia de fibra òptica, o en el pitjor dels casos només hi hauria un cable de fibra òptica per les façanes.

Un projecte de fibra òptica aeri

El projecte que ha presentat l’empresa Closeness és el primer dels dos que es preveuen, ja que pròximament passarà per la Junta de Govern el projecte de desplegament de fibra òptica de Movistar. Entre l’escassa documentació a què ha tingut accés Reiniciem Benissa està la indicació que només es preveuen 71 metres lineals de fibra òptica soterrada. Des de l’agrupació d’electors consideren que el desplegament de les diferents xarxes de fibra òptica dels operadors de forma aèria per les façanes crearà un impacte visual negatiu, per haver apostat per un model poc eficient. A més, donat que la Llei de Telecomunicacions és permissiva amb els operadors, l’Ajuntament hauria d’haver previst amb antelació les alternatives necessàries.