General

Viure al costat d’una carretera

La manifestació per la variant eixint de la plaça del Portal
Manifestació per la variant

Les travessies de Benissa i Gata i les carreteres entre Dénia i Ondara i entre Xàbia i Gata són les vies on el soroll del trànsit genera més molèsties als veïns en sobrepassar els 55 decibels, segons els mapes sonors del Ministeri de Foment i de la Generalitat.

En els vials d’accés a les dos principals ciutats de la comarca pateixen contaminació acústica uns 1.200 residents.

Viure (o estudiar o anar al metge) al costat d’una carretera és sempre dur. I més quan aquesta via suporta més de 55 decibels, que és el límit màxim aconsellable que marca la legislació per a la contaminació acústica provocada pel trànsit i que, per cert, es redueix durant la nit, en les hores de descans, a 45 decibels. Doncs bé, aquests límits sonors fixats com a límit per la llei són superats en la Marina Alta almenys per quatre vies situades molt a prop de cases: dos d’elles pertanyen a la xarxa de carreteres de l’Estat, les travessies de la N-332 al seu pas per Benissa i Gata; les altres són de la Generalitat: la CV-725 que uneix Dénia amb Ondara (on a més hi ha dos centres sanitaris i una escola) i la CV-734, que enllaça Xàbia i Gata.

Vehicles diaris per carretera i administració de la qual depén

  • CV 725 Ondara-La Xara-Dénia 28.529 vehicles (Generalitat)
  • N-332 Gata 17.638 vehicles (Foment)
  • N-332 Benissa 12.968 vehicles (Foment)
  • Cv 734 Gata-Xàbia 12.492 vehicles (Generalitat)

Així es desprèn dels mapes de soroll confeccionats pel Ministeri de Foment i per la Generalitat. Ara bé, podrien haver més vials a la comarca afectats per la mateixa situació, atès que aquestes cartografies es troben incompletes: la de Foment, dissenyada en 2011, no al·ludeix a l’efecte de l’autopista; i la realitzada per l’administració autonòmica, de 2010, només inclou aquelles vies que superen els sis milions de vehicles a l’any; en l’actualitat, la Conselleria d’Infraestructures està realitzant una altra anàlisi per als vials amb tres milions de vehicles anuals que de moment no ha fet públic cap estudi sobre la Marina Alta, encara que sí sobre altres comarques de la Comunitat.

1. El mapa de Foment: Benissa, Gata i Pedreguer

Lògicament, els majors problemes de decibels es produeixen en una via tan important com la N-332, que vertebra la Comunitat i la comarca de nord i sud i que encara travessa poblacions que porten molts anys esperant que es faça una variant. Benissa és el cas més paradigmàtic. Gran part del seu centre urbà es troba afectat per la travessia que travessa el municipi i per la qual cada dia transiten quasi tretze mil vehicles.

Per aquest motiu no és estrany que el municipi porte dècades clamant per una variant, les obres de la qual van començar el 2008, però van quedar paralitzades l’any següent en entrar l’empresa adjudicatària en concurs de creditors. Ara, el Govern Central assegura que aquestes obres, amb un cost superior als 26 milions d’euros van a reprendre’s en 2015 encara que no hi ha consignat cap euro als pressupostos per a l’any que ve.

El mapa del Ministeri de Foment també inclou Gata, la travessia de la qual així mateix afecta nombroses cases, comerços i establiments hostalers. El trànsit en aquest municipi és encara major i supera al dia el pas de 17.600 vehicles. Ací, la realització d’una variant encara és una quimera major que a Benissa: el 2008 es va arribar a adjudicar l’estudi informatiu d’aquesta circumval·lació, que també hauria de beneficiar els accessos a Pedreguer, per 258.000 euros. Però des de llavors poc més s’ha sabut del projecte.

Els documents de Foment no aporten dades sobre els efectes sonors del pas de l’autopista AP-7, encara que és lògic suposar que la mateixa té conseqüències sobre cases disseminades de la comarca, especialment a Gata i Pedreguer, encara que també a Benissa, Teulada, Pedreguer, Ondara o Dénia.

2. El mapa de la Generalitat: Dénia, Ondara, La Xara, Xàbia, Gata… dos hospitals i una escola

Dels vials que depenen de la Generalitat, els tècnics alerten especialment de la contaminació acústica que pateix la CV 725 entre Dénia i Ondara, com no podia ser d’una altra manera. Aquesta carretera, principal accés a la capital comarcal, és la més saturada de totes les vies autonòmiques i suporta un trànsit al dia superior als 28.000 vehicles, més que els accessos a altres grans ciutats de la província com Benidorm o Torrevella.

Els mapes de la Conselleria d’Infraestructures, en incloure un territori de dimensions molt menors als de Foment, són més complets. I així ens permeten saber que malgrat transcórrer en la seua majoria per sòl rústic, al costat de la CV 725 viuen unes 800 persones que suporten sorolls superiors a 55 decibels i 700 que a la nit pateixen més de 45 decibels. El punt més conflictiu es produeix a la zona residencial de la Xara, on almenys uns 500 veïns es troben afectats per aquesta problemàtica.

Els tècnics criden també l’atenció sobre l’existència en aquesta carretera de dos hospitals i una escola, si bé matisen que la problemàtica està en part resolta per l’existència de pantalles acústiques i pel fet que el disseny d’aquests centres sanitaris estan cap a dins (d’esquena al vial) el que minora (encara que no resol per complet) el problema.

L’altra carretera comarcal inclosa en aquest mapa sonor és la CV 734 que a través de Gata permet arribar a Xàbia des de la Nacional 332. En aquest cas són unes 400 persones les que pateixen molèsties pel soroll. Passen més de 12.000 vehicles diaris per aquesta comunicació.

3. Els mapes absents (ara per ara): Les Marines, Els Poblets, Calp, Pedreguer, La Xara una altra vegada…

La Marina Alta ha registrat un notable creixement urbanístic en els últims temps que no ha vingut acompanyat no obstant això de massa noves carreteres, no només per falta d’inversió sinó també per altres factors més racionals de caràcter mediambiental i territorial: en una geografia de tan escasses dimensions, i per explicar-ho de forma col·loquial, no caben grans carreteres.

Això no és obstacle perquè existisquen altres comunicacions molt pròximes a nuclis habitats també afectades per la saturació acústica i que de moment no s’han inclòs en els mapes sonors. És el cas de la carretera de les Marines de Dénia, el Camí de Gandia que connecta la capital comarcal amb Els Poblets, les altres vies que afecten la Xara, com la carretera procedent de Jesús Pobre o la de Pedreguer, o el vial que uneix aquesta última població amb Alcalalí i l’interior de la Marina Alta. Al sud de la mateixa, també registra una afluència de vehicles notable l’enllaç per la costa entre Calp i Moraira.

Pel seu interés hem reproduït aquesta notícia apareguda el 3 de novembre de 2014 al diari electrònic LA MARINA PLAZA


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?