General

Traure de la via morta el Limón Exprés

El Limón Express
El Limón Express

Ressuscitar el Limón Exprés és possible. És el que pensa l’empresa Gestión Ferroviaria que des de fa tres anys està en converses amb Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) per a tractar d’aconseguir la gestió del mític tren turístic, els vagons del qual es podreixen ara en una cotxera del Campello.
La proposta de l’empresa passaria per aconseguir l’explotació del trenet bé mitjançant adjudicació directa o licitant per la concessió si la Generalitat decidira traure-la a concurs públic.

A canvi restaurarien els vagons del tren d’època i el posarien en circulació, abonant el cànon i taxes corresponents, en horaris que “en cap moment” entorpiren o generaren cap perjudici al servei públic de transport de passatgers que presta la línia 9 del TRAM. El Limón Exprés tornaria a cobrir la ruta Benidorm -Dénia en una freqüència intermèdia al pas dels combois de FGV el que faria possible simultanejar els dos.

El director de l’empresa barcelonina Gestión Ferroviaria, Josep Calvera, afirma que col·locar-lo sobre les vies no és tan complicat ni tan car com pensen alguns al govern autonòmic. De fet assegura que els sistemes de seguretat dels vagons estan “de quilòmetre zero” ja que es van col·locar nous per a, tot seguit, deixar el tren aparcat en la cotxera fins ara.

Recorda que fa 12 anys es va decidir canviar els bogies (dispositius sobre els quals es recolza un vehicle ferroviari) dels cotxes de viatgers perquè estaven en mal estat. Es va interrompre el servei per a construir a Madrid 24 bogies nous pels 12 cotxes en actiu, es van portar fins la comarca, es van muntar i es van restaurar però el tren no va tornar a circular. “Només van recórrer els pocs quilòmetres entre els tallers de la Marina i El Campello. El bastidor i les rodes són totalment nous, alguns encara tenen fins i tot les etiquetes de fàbrica pegades. Es va invertir un milió d’euros i mai es van utilitzar” rememora.

Quasi tres lustres després seria necessari fer un desmuntatge i posada a punt dels elements però la rehabilitació passaria més per un rentat de cara que per una operació complexa. Els vagons han sigut víctima dels grafiters i només dos cotxes, un de passatgers i el vagó restaurant, presenten un aspecte decent. Els altres deu necessiten un bon rentat de cara.

Una “mala restauració” anterior utilitzant elements de baixa qualitat per a imitar la fusta interior, tampoc va ajudar a la seua conservació. “Només caldria restaurar la caixa endreçant i reparant l’interior, pintant i posant finestres”, afegeix. Sí seria necessari instal·lar nous dispositius de seguretat electrònics en les locomotores, una cosa que Calvera veu possible amb totes les obres de modernització que s’està escometent a la línia i atès que almenys una d’elles està encara funcionant per a ús intern.

No obstant això no sembla que de moment ni FGV ni la Generalitat Valenciana estiguen molt a favor de ressuscitar el tren històric de la Marina. Els successius canvis en la gerència de la institució ferroviària han deixat les negociacions en via morta.

Les alarmes van saltar en l’empresa Gestión Ferroviaria arran d’una proposta de C’s a Benidorm per a col·locar un dels vagons en una rotonda de la ciutat. La formació taronja al·legava que la representant de FGV Alacant els havia comunicat que no hi havia intenció de tornar a posar en circulació el Limón Exprés “per la longitud dels vagons i el cost per a implementar en ells els dispositius de seguretat”. Unes afirmacions que desmenteix Josep Calvera qui assegura que “el projecte és factible totalment” i no perd l’esperança de “recuperar del record un tren històric que forma part de la cultura de tots els habitants de la zona”.

Pel seu interés hem reproduït aquesta notícia apareguda el 6 d’agost de 2017 al diari EL MUNDO


Comentaris a la notícia

Kiku Rivas Farres

Mireu... per a mi, lo millor seria anular aquesta via i fer-la, via verda. Atrauria molt turime que vol practicar sport ??. Acondionar les estacions com albergs, i fer, una via per a tren de rodalies AMB CONDICIONS, per unir Gandia amb la resta de municipis de les comarques fins Alacant . Pot semblar una utopia, pero es factible.


Voleu deixar un comentari a la notícia?