General

Set anys sense el “Limon Express”

El Limon Express,   quan encara estava a Benidorm
El Limon Express, quan encara estava a Benidorm

Mentre el PP promociona a Les Marines el naixement de l’anomenada “pesca-turisme” com a activitat reguladora de futures visites turístiques en vaixells pesquers, que amplien l’oferta complementària al sol i platja, el “Limon Express”, primer tren turístic d’Espanya, nascut a Benidorm el 1971 amb vagons de trens dels anys 20 i locomotores dels 50, jeu trencat i oblidat en les cotxeres del Campello. Va ser retirat del servei fa set anys, el 27 de maig de 2005. Segons es va dir, la situació no seria definitiva. Tornaria a recórrer les Marines quan les seues rodes estigueren arreglades, però no va ser així. Roman immòbil, i així seguirà per molt de temps, segons van confirmar ahir des de FGV, encara que el PSOE acabe de presentar aquesta setmana una proposta en la qual, a més de la seua tornada a la circulació, demana declarar-lo Bé d’Interés Cultural (BIC).

Bé cultural: tren i recorregut

La proposta del PSOE reclama al Consell declarar Bé d’Interés Cultural tant el tren històric com el seu recorregut, a fi que es protegisca com a símbol i patrimoni i per això insta a sol·licitar al Ministeri de Turisme el pressupost necessari per a la seua recuperació, l’adaptació de la línia 9 de Benidorm a Dénia i el llançament internacional d’aquest reclam. Així, esperen que, sobre la base de la Llei de Patrimoni Cultural Valencià, es declaren “BIC” i cataloguen màquines, vagons, recorreguts, estacions -com la d’Altea, Calp, Benissa, i Gata de Gorgos- i altres equipaments ferroviaris. A l’expedient incorpora una proposta d’explotació pública perquè els beneficis es queden a la província, i també per a ajudar a pal·liar l’enorme deute que acumula FGV en l’actualitat, que amb la plantilla actual pot traure endavant l’explotació.

Cal recordar que va ser un anglés establert a Benidorm, David A. G. Simpson, qui va idear el “Limon Express” rescatant vagons antics que anaven a ser desballestats, provinents de l’extint ferrocarril que cobria la línia a Dénia. Després d’engegar el servei, el seu èxit va fer que la fórmula es copiara en altres zones d’Espanya, com va ser el cas del Tren de la Fresa, que realitza el trajecte entre Madrid i Aranjuez.

El que va deixar el tren en via morta

Després de recórrer durant més de 30 anys, a 20 quilòmetres hora, el trajecte de Benidorm a Dénia, el “Limon Express” va quedar encallat. La seua via morta va ser l’estació de Benidorm, d’on es portaria després al Campello. Explotat durant els últims 18 anys per l’empresari Rudi Meyers, el problema del comboi estava en les seues rodes. Deteriorades, Meyers va demanar sense èxit a Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana que les arreglara. Ignorat, ell tampoc va invertir en això, sobretot davant la “imminent” electrificació del tram de Benidorm a Altea, la qual cosa l’obligaria a iniciar el viatge des de la vila blanca, perdent l’important volum de viatgers que pujava a Benidorm. Hui, l’electrificació del tram, segueix sense executar-se.

El que impedeix tornar a circular

Segons van explicar ahir des de FGV, els treballs de reparació i restauració dels cotxes del mític tren estan “paralitzats”. Reprendre’ls requereix una sèrie d’actuacions que van des de l’adequació de tallers per a “instal·lar una sala de barreges per a pintures”, a l’adquisició de recanvis, o la recerca d’una solució a la seua explotació i itineraris. En aquest sentit, el servei està condicionat per obres pendents, com és “una nova estació de Benidorm on s’adaptaria una zona apartada per a aquest tipus de material mòbil, ja que actualment no hi ha espai suficient per a aquest apartat”. A més, “el tram a Dénia és de via única i l’explotació de la línia es va incrementar passant d’un tren cada dues hores a un cada hora des de 2007 (quan ja no estava circulant el Limon Express) el que influeix en la seua explotació”. Finalment, i pel que fa a la infraestructura de via, “malgrat les recents millores dutes a terme a la mateixa -zona de l’Olla d’Altea-, seria necessari escometre noves millores que permeten posar més trens en circulació, com és el cas del Limon Express”, van explicar.


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?