General

FGV explica a l’Ajuntament de Benissa les característiques del nou viaducte al costat del pont del Quisi

Simulació 3D del nou pont del Quisi
Simulació 3D del nou pont del Quisi

La Corporació Municipal de Benissa va conèixer ahir dijous, per part dels tècnics de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), les característiques i detalls tècnics del nou viaducte que s’executarà al costat del pont centenari sobre el barranc del Quisi i que permetrà continuar amb les obres de modernització la Línia 9 (Benidorm-Dénia) del TRAM d’Alacant.

En la reunió han participat diversos tècnics d’FGV i persones representants de tots els partits polítics de la corporació de Benissa, els quals han conegut de primera mà l’opció triada (de sis alternatives) per part de l’entitat ferroviària i per Conselleria. Els tècnics d’FGV han explicat que aquesta solució constructiva s’ha adoptat després d’analitzar un estudi d’alternatives, en el qual s’adverteix sobre la inviabilitat de propostes basades en la reutilització del pont actual o variants de traçat aigües amunt de l’actual viaducte del Quisi. D’aquesta forma, FGV ha optat per executar la variant amb traçat oblic al pont original, aigües avall. Aquesta solució no causaria impacte visual d’envergadura, des de la perspectiva del nucli urbà de Benissa.

En no discórrer en paral·lel, sinó en oblic, la nova infraestructura se separaria entre 10 i 30 metres del viaducte original. El nou pont, amb un pressupost estimat de 9,7 milions d’euros, tindrà 280 metres de longitud, integrats en la variant de prop de 700 metres a construir que connectaria el traçat original amb la nova infraestructura amb corbes amb un radi de 235 metres. Els terminis de construcció, a partir de l’aprovació dels projectes bàsics i constructius, “són d’uns 11 mesos”, han assenyalat els mateixos tècnics.
Les mateixes fonts han corroborat que “formalment aquesta alternativa és la definitiva i no hi ha espai a al·legacions”, per “inversió, traçat, condicions tècniques, impacte mediambiental i per la posada en valor del pont ja existent”. S’ha recordat, en aquest sentit, que el pont original ha quedat restaurat i protegit a nivell patrimonial, recalcant que la construcció de la nova infraestructura ferroviària permetrà que el pont original del Quisi puga ser utilitzat com a Via Verda perquè la ciutadania puga realitzar senderisme.

FGV ja ha realitzat les proves de càrrega dels actuals trens dièsel per a garantir el seu pas en l’actual viaducte, i està completant l’estudi de fatiga de l’estructura del pont sobre el barranc del Quisi, així com el monitoratge d’aquest. Els resultats amb les proves de càrrega han resultat positives, si bé s’està a l’espera que es valide l’estudi de fatiga (realitzant-se per la Universitat Politècnica de València i la Universitat d’Alacant), condició indispensable per a restablir el trànsit ferroviari.

Des de l’Ajuntament de Benissa s’han interessat per la protecció patrimonial de l’actual pont, per les incidències sorgides amb la tanca instal·lada en tot el trajecte ferroviari, les molèsties causades en alguns camins a causa del trànsit de vehicles pesants, la situació del pas a nivell de les Albes, els túnels o la reposició dels arbres que es van tallar en l’estació de tren. També han preguntat per l’expropiació d’una casa que es veurà afectada en la construcció del nou pont.

A això, els tècnics d’FGV presents han assenyalat que agraeixen al veïnat de Benissa “totes les facilitats oferides davant les molèsties causades”, avançant que en els pròxims dies s’asfaltaran novament els camins danyats. Sobre l’expropiació d’un habitatge, “es tracta d’una casa que es troba en estat de semi-abandó, deshabitada i amb diversos elements en mal estat”. De la mateixa manera, han explicat que la Llei de Seguretat Ferroviària “obliga al fet que es realitze una tanca per tot el traçat ferroviari” i ha avançat la plantació de 5 nous plataners i oliveres en l’estació, utilitzant les travesses de fusta procedents del Pont del Quisi com a jardineres, recordant que, per Llei, no es permeten arbres en les andanes de les estacions.

“Aquesta actuació està inclosa en els treballs de modernització que duu a terme la Generalitat en la Línia 9 i compten amb una inversió que supera els 130 milions d’euros”, indiquen fonts d’FGV, afegint que “la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, a través d’FGV, està finalitzant les obres de renovació de via del tram Calp-Teulada d’uns 11 quilòmetres en les quals estan incloses les rehabilitacions dels ponts centenaris del Quisi i Ferrandet, ja finalitzades”.

Altres actuacions

Com a continuació dels treballs de renovació de via del conjunt de la Línia 9, falta per executar el tram entre Teulada i Dénia, d’uns 17 quilòmetres. Per això, la Generalitat ja disposa dels dos projectes constructius: Teulada-Gata de Gorgos i Gata de Gorgos-Dénia, pendents de licitació, per un import conjunt de 36,8 milions d’euros.

Les andanes de la Línia 9 estan adaptades a les necessitats dels trens dièsel de la sèrie 2.500, que requereixen punts d’accés elevats, no compatibles amb els sis nous trens duals (elèctrics i dièsel) que construeix Stadler Rail València, amb seu a Albuixec. Amb totes aquestes actuacions, des de la Generalitat indiquen que “pretenen aconseguir una renovació i modernització integral de la línia, millorant els serveis que s’ofereixen a l’usuari, garantint la regularitat i la qualitat del servei, així com equiparar aquesta línia a la resta de la xarxa d’FGV a Alacant”.


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?