General

El Tren de la Costa és rendible

Armando Ortuño durant la presentació de les al·legacions de la Diputació d'Alacant
Armando Ortuño durant la presentació de les al·legacions de la Diputació d’Alacant

L’equip de Govern de la Diputació d’Alacant obri una nova croada. Aquesta vegada, contra els plans del Ministeri de Foment per oblidar-se i deixar en guaret el conegut com a “Tren de la Costa”, el projecte bàsic del qual va eixir a exposició pública el passat mes de juny amb la conclusió que es tracta d’una infraestructura no rendible ni en l’àmbit econòmic ni en el social. Davant aquesta situació, la institució provincial ha encarregat un extens estudi al professor de la Universitat d’Alacant (UA) Armando Ortuño per a presentar una bateria d’al·legacions. Segons les conclusions del professor Ortuño, el Ministeri s’ha equivocat en fer els càlculs de passatgers en ciutats com Benidorm, per la qual cosa el seu objectiu és demostrar que és una obra viable i rendible socialment, empresarialment i econòmicament.

Per a Ortuño, les valoracions inicials li atorguen a la futura estació de Benidorm només 860.000 possibles passatgers perquè s’han basat en una extrapolació dels ciutadans residents oblidant els turistes. La Diputació, en canvi, al·legarà que l’estació de Benidorm podria arribar a tindre 2 milions de passatgers fent econòmicament viable l’obra.

Ortuño aposta per un replantejament de la reordenació ferroviària respecte al projecte esbossat inicialment. Així, mentre el projecte presentat pel Ministeri només se centra en els trams entre Alacant i Gandia, el de la Diputació amplia la infraestructura fins a Elx (inclosa la connexió amb l’aeroport), i d’ací fins a Oriola i Torrevella en paral·lel a la CV-95. Si bé, tant la variant de Torrellano i la connexió amb l’aeroport i Elx, com la connexió de la Vega Baixa són projectes a banda.

Econòmicament el pressupost de l’informe del Ministeri és de 1.500 milions d’euros, aproximadament, però en la proposta de la Diputació s’estalvien 40 milions en fer una modificació del traçat en l’àmbit metropolità d’Alacant, “el punt més important”, amb la finalitat de “simplificar l’embolic” de vies de 8 quilòmetres. Amb aquests 40 milions es podrien construir dos estacions a Benidorm i a Benissa.

El projecte que es presentarà davant el Ministeri afectaria 22 localitats alacantines -Agost, L’Alfàs del Pi, Alacant, Altea, Beniarbeig, Benidorm, Benissa, Calp, Elx, El Campello, Dénia, Finestrat, Gata de Gorgos, Montfort, Mutxamel, La Nucia, Ondara, Pedreguer, Sant Vicent del Raspeig, Senija, El Verger i La Vila Joiosa- en les quals viu prop d’un milió de persones, el 53% del total de la població de la província.

Doble estació

Una de les peculiaritats del projecte alternatiu que presentarà la Diputació front al del Ministeri és la dualitat d’estacions a Alacant, amb l’estació central al centre de la ciutat i una ampliació de l’estació de rodalies en la Universitat d’Alacant, d’un altre. Així, els passatgers procedents de l’aeroport cap a altres destinacions turístiques que no siguen la capital no tindrien perquè perdre temps al centre de la ciutat. D’aquesta manera el temps del trajecte entre Alacant i Dénia podria ajustar-se a l’hora i mitja (actualment amb el Tram, abans de tancar la L9 era de 2 hores).

D’altra banda, el professor Ortuño va reclamar la connexió ferroviària de l’aeroport de l’Altet pel nombre de passatgers anuals que rep. Segons l’expert, qualsevol aeroport europeu en superar els 6 milions de viatgers es connecta mitjançant vies fèrries, una cosa que a Alacant hauria d’haver-se produït l’any 2000. Setze anys després, no obstant açò, l’aeroport d’Elx-Alacant ha registrat quasi el doble d’aquesta capacitat, 12 milions de passatgers, i segueix sense connexió mitjançant tren amb ambdues ciutats i la resta de municipis turístics.

El president de la Diputació d’Alacant, César Sánchez (PP), va destacar que aquesta infraestructura, que connectaria Alacant i València pel litoral, i el traçat del qual discorreria en alguns trams paral·lel a l’AP-7, “és una justa reivindicació històrica de la província i de la Comunitat Valenciana”, al mateix temps que va defensar “la necessitat d’aquesta iniciativa que generarà ocupació, propiciarà el desenvolupament econòmic i turístic i vertebrarà el territori”. “Anem a reivindicar totes les infraestructures que siguen necessàries per al desenvolupament econòmic d’Alacant, sempre apel·lant al consens, al diàleg i a l’acord, perquè necessitem de la unió de totes les administracions”, va assenyalar.

Pel seu interés hem reproduït aquesta notícia apareguda el 8 de setembre de 2016 al periòdic EL MUNDO


Comentaris a la notícia

Justo

Cuando veáis el mal ambiental que provocará el tren de la vista, con Senija arrinconada y los valles todos asolados, ya ni habrá remedio. La autopista ya masacró todo el paisaje y ahora vais a destruirlo todo lo que la autopista dejo va salvo. Viva el progreso, viva la desertizacion de la pueblos. Ya se ha demostrado con el AVE, con estaciones de muy pocos usuarios a costa de empobrecer el medio ambiente. Pero tenemos la venda en los ojos y cuando los la quitéis ya será demasiado tarde. Peña de país.


Voleu deixar un comentari a la notícia?