General

Conèixer les dues Marines

El Forat de Bèrnia

Els amants de la muntanya tenen una visita obligada a la serra de Bèrnia on se sorprendran amb els millors paisatges de la zona de la Marina Alta i Baixa. Una ruta per aquesta muralla natural orientada d’est a oest que s’alça majestuosa fins una altitud de 1.129 metres separant ambdues comarques alacantines, tant físicament com climàticament.

Així que ja saben, si els apassiona la natura, només han de posar-se calçat còmode i roba adequada per a gaudir de la senda PR-V7 Bèrnia. Seran tres hores i mitja per recórrer, amb un grau de dificultat mitjà-alt, aquests 8 quilòmetres que els deixarà bocabadats.

Per a accedir a la ruta cal desplaçar-se a 1 quilòmetre del nucli urbà de Benissa, direcció Alacant per la N-332, agafant la carretera direcció a Xaló CV-750 i a uns 300 metres, a l’esquerra, es troba la carretera d’accés Pinos-Bèrnia, CV-749, que els portarà, a uns 16 quilòmetres, fins les Cases de Bèrnia on cal deixar el cotxe i començar l’itinerari a peu.

L’olor a romer, frígola, camamil·la i espígol seran els companys d’aquest viatge en el qual es pot trobar des de rèptils (com el fardatxo ocel·lat o les diferents espècies de serps) falcons pelegrins o àguiles, raboses i porc senglars que conformen la fauna del lloc.

L’itinerari que suggerim es pot considerar el més representatiu de la serra de Bèrnia. Per això cal prendre la pista de terra fins arribar a un encreuament senyalitzat com PRV-7 Bèrnia, on cal escollir la pista de l’esquerra fins arribar, passats 15 minuts, a la Font de Bèrnia. És allí on cal aprofitar per aprovisionar-se d’aigua ja que la font disposa d’un cabal constant tot l’any.

Per la part superior esquerra de la font, cal continuar per la senda senyalitzada regularment amb dues línies paral·leles, una groga i una altra blanca. Aquesta senda portarà l’excursionista fins les parets de la cresta, on es troba un xicotet abric natural, amb abundant vegetació humida, ja que aquesta és la zona d’ombria.

Amb un nivell més pronunciat cal continuar el camí fins arribar, passats 45 minuts, al Forat. Aquest és un forat natural oberta a la roca. És un xicotet túnel que comunica les dues cares de la muntanya, amb una longitud aproximada de 20 metres i l’altura mínima del qual és inferior a 1 metre, obligant a passar-lo quasi arrossegant-se. En passar al costat sud, sorprèn l’altura i amplitud de la volta, que s’accentua per la diferència de lluminositat entre la cara nord i la sud.

En tot aquest trajecte es pot albirar una extensa zona de la Marina Alta amb algunes de les seues muntanyes, com la serra del Ferrer, el Montgó i La Solana, i pobles com Benissa, el Poble Nou de Benitatxell i Teulada-Moraira, i si hi ha sort i el dia és clar es podrà albirar l’illa d’Eivissa.

Des de l’altre costat del Forat s’albira un paisatge obert a la mar, completament diferent al del vessant nord, i que permet admirar una vasta extensió de la Marina Baixa, destacant muntanyes tan emblemàtiques com Aitana, Puig Campana, Ponoig i la Serra Gelada, pobles netament turístics com Altea i Benidorm. En dies clars es pot aconseguir a veure tota la costa fins Santa Pola i fins i tot l’illa de Tabarca. Desviant la vista cap a la dreta, s’observen els pobles de Callosa d’En Sarrià, Polop i La Nucia.

Després d’1 hora i mitja de ruta cal continuar pel camí cap a la dreta, sempre seguint les marques grogues i blanques indicatives del PRV-7 Bèrnia, la senda els portarà pel vessant en direcció cap a l’oest, descendint fins un runar que cal creuar amb precaució, arribant a unes terrasses en les quals es troba el Fort de Bèrnia. Construït durant el regnat de Felip II (1562), per controlar i sufocar les revoltes de la població morisca, majoritària en aquestes serres. Una vegada expulsat els moriscs, en 1609, el fort va quedar abandonat. En l’actualitat queden restes dels arcs i dels murs del fossat.

Cal destacar que abans d’arribar a aquestes ruïnes, a uns 50 metres per sota del camí, hi ha una font en forma d’abeurador que també es pot visitar. Una vegada allí, des de la part superior del Fort i continuant cap a l’oest, s’emprendrà el camí de tornada a les Cases de Bèrnia. Al voltant de 30 minuts per una senda que ascendeix suaument fins a un xicotet turó. Seguint la baixada per la senda i sempre seguint les marques, s’arriba al punt d’eixida, les Cases de Bèrnia. Durant aquest trajecte, per la part oest, es pot albirar perfectament la Serra del Ferrer i les localitats de Bolulla i Tàrbena.

Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?