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400 aniversari de l’expulsió morisca: Matança indiscriminada

Cim del Cavall Verd
Cim del Cavall Verd

Els cronistes són unànimes en descriure l’horrible matança que es va produir quan els soldats i les milícies van irrompre aquell matí del 21 de novembre de 1609 a la Vall de Laguar. A les seues notes, Diago escriu que “cayo mucha agua con fuerte viento y hazia gran frio”, raó per la qual les milícies efectives van deixar de perseguir els moriscs que fugien al tercer penyal, per dedicar-se al saqueig, esmentant concretament els de Xixona i de Cocentaina. Però, mentre les milícies es donaven a la rampinya, matant tot aquell morisc que encara es trobava a sa casa, a la seua tenda o al seu poble, els soldats estrangers dels Terços es dedicaven a massacrar a tot aquell a qui enxampaven en la seua espaordida fugida, sense respectar les dones ni els xiquets. “Murieron de los rebeldes mas de mil y quinientos, usando los soldados de las crueldades que traen consigo semejantes ocasiones”, explica Escolano, abans de descriure les escenes més terribles: “Porque los niños de teta arrebatavan de los braços de las madres, y los estrellavan en las peñas; y por no detenerse a quitarles los zarcillos a ellas, les cortavan las orejas. Reconociendo un soldado una Mora muerta por si llevava dineros o joyas, la vio q. por una puñalada que tenia en la barriga, salia una mano de un niño, y movido a lastima, (efectos de la predestinaciò) le acabò de sacar, y dandole el sagrado bautismo, murio luego. Muchas mugeres se cubrian el rostro con las faldillas, y abraçadas con sus hijos, se arrojavan por las peñas abaxo, pensando hallar mejor acogimiento q. en los soldados: y todos los q. cahian heridos, antes de ser muertos, eran luego despojados, y quedavan desnudos”.

Mort de Mellini

Veient aquella cruel massacre, diverses vegades els moriscs van intentar baixar del tercer penyal per auxiliar la seua gent, però sempre van ser rebutjats pels soldats. En un d’aquells intents va morir Mellini.

Així ho explica Del Corral: “vista la mortandad por Millini salio con los mas arriescados (o mas propriamente hablando desesperados) a socorrer los suyos con grande orgullo y boceria. Cayó Millini a los primeros balaços de uno, con cuya muerte afloxaron y desmayaron del todo sus gentes; muchos murieron con el, algunos se bolvieron con tiempo a encerrarse en el castillo del Pop [en la cima del tercer peñón]”. Més endavant, agrega que el cabdill morisc “murio a manos de la compañia de Xixona”. No obstant això, Escolano diu que va morir d’una altra manera: “se ofrecio a morir como valeroso Moro, y peleando detras de una peña, le acometio el Sargento Francisco Gallardo con una alabarda; el Moro se vino para el con un chuzo, y dandole el Sargento un alabardazo por los pechos, cayeron juntos en tierra: y con estar atravessado el Moro se levantò a un mesmo tiempo con el Sargento, q. sacando su alabarda, le dio otra herida, y murio. Era Millini hombre de cuerpo robusto y alçado (…). No se señalò menos un sobrino del dicho Millini, que haviendose puesto delante, un buen tiro de los demas, hizo con sola una honda en la mano rostro a toda la arcubezeria y mosqueteria, lloviendo sobre el como lluvia de balas: pero jamas le acerto ninguna, y siendo tan venturoso como valiente, se retiro con los demas”.

L’actual cronista d’Alcanalí, Miguel Monserrat, posseeix còpia d’un diari inèdit d’aquest sergent xixonenc que va acabar amb la vida de Mellini.

Commemoració de la ignomínia

Mejía es va conformar aquell dia amb la conquesta de la Vall de Laguar, mancant el reducte on s’amagaven els moriscs: el cim del tercer penyal, on es deia que estava el llegendari castell de Pop. Va manar que guardaren el peu d’aquest penyal dues companyies de la milícia efectiva, una de les quals era la de la Vila Joiosa, i va deixar que les altres, juntament amb els Terços, gaudiren del botí aconseguit.

Aquest botí, “procedent en la seua major part de la despulla dels cadàvers, es va estimar en unes 30.000 corones”, segons Lea. Per la seua banda, Escolano diu que el “despojo (fuera de lo que los Moros escondieron en las paredes, silos, y cuevas) fue innumerable, y con tanto estremo, que durò tres dias venderse el caiz [cahíz] del trigo por ocho y diez reales, con ser infinitos los que compravan. De los otros granos apenas se hallava precio, y se davan dados. Los carneros y machos se matavan para comer sin cuenta ni razon, ansi para todo el exercito, como para todos los aventureros. Por sola una cabeçuela degollavan un cabrito, y una res por el higado, echando lo demas a los perros: y tal Capitan huvo que vendio un rebaño de quarenta bueyes y vacas por seyscientos reales”.

Ja sabem que Escolano xifra el nombre de moriscs morts aquell dia en més 1.500; el mateix que Bleda. Boronat l’eleva a 2.000, Fonseca i Lea a 3.000, i altres augmenten la xifra fins 4.000. Pel bàndol contrari només hi va una baixa: la del soldat Bautista Crespo, natural de Benissa, mort en disparar-se-li el seu propi mosquet; “y aunque eran muchos los heridos, fue servido Dios (cuya causa defendian) que casi milagrosamente, dentro de 24 horas sanavan”, assegura fra Damián Fonseca.

Complaences com la de Fonseca per la mort d’un únic cristià davant dels milers de moriscs massacrats, fa escriure a l’escolapi Giner Guerri, cronista de Murla: “no es ningún timbre de gloria, sino más bien –creemos– un estigma de ignominia, pues delatan la ferocidad de unas tropas bien pertrechadas que se lanzan con todo su ímpetu contra miles de víctimas indefensas, aunque entre ellas hubiera algunos centenares o millares de enemigos armados con hondas y armas de fuego, pero con todo no lograron siquiera abatir a uno solo de sus enemigos. Aquello, pues, no fue una batalla digna. O como dijo Menéndez y Pelayo: “Empresa más descabellada no se vio jamás en memoria de hombres. Ni la guerra fue guerra, sino caza de exterminio, en que nadie tuvo entrañas, ni piedad, ni misericordia; en que hombres, mujeres y niños fueron despeñados de las rocas o hechos pedazos en espantosos suplicios””.

Com no estar d’acord amb aquestes paraules? Aquella batalla coneguda com de Petracos, l’última que es va lliurar entre cristians i musulmans a Espanya, no va ser una batalla, ni tan sols un combat desigual (bastons i pedres contra trabucs i mosquets; camperols desesperats contra soldats forjats en diverses guerres), sinó una cacera despietada, cruel i intencionada, donat que Agustín Mejía va pretendre amb ella, a consciència, donar un duríssim escarment als rebels.

Malgrat això, aquella matança va ser commemorada com una gran gesta bèl·lica, o millor encara, com una gran croada. El Patriarca Ribera va instituir una processó que, eixint de la catedral de València cap a l’església del col·legi del Corpus Christi, es va celebrar cada any el 21 de novembre, dia de la Presentació al Temple de la Verge, en commemoració d’aquell triomf cristià contra les hordes sarraïnes. En 1866 es va abolir aquella festa commemorativa, però es va restablir la processó en 1895. Per la seua banda, Gaspar Escolano, rector de Sant Esteban de València (única església del regne on hi havia una capella dedicada a la verge de les Virtuts), va escriure orgullós a la seua crònica de 1611 que “en este dia [21 de noviembre] se hazia, y haze cada año una suptuassisima fiesta”.


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