Esports

Tornar a començar

El Team Telefónica
El Team Telefónica

La meteorologia s’ha convertit en el mal de cap per a la flota i el “Telefónica” ha vist com un role de vent ha jugat en contra seua ja que no ha pogut trabujar en el moment en què ho feien els seus rivals. Ara el vaixell espanyol espera l’oportunitat de començar la seua remuntada, tal com declarava Iker Martínez aquest migdia: “Hem de pensar en el següent que és veure com aconseguim eixir d’ací i anar cap avant! Un nou vent està venint i una cosa diferent passarà, així que esperem que deixem de perdre milles i puguem començar de nou a guanyar-les”.

Un role al nord que trastoca els plans

Si durant la jornada d’ahir dijous, dia 24 de maig, Iker Martínez assumia el lideratge rumb a Europa després de superar a Franck Cammas, durant la nit el vaixell espanyol veia com un role de vent minvava la seua posició en quedar-se sense vent enmig de l’Atlàntic nord. Mentrestant, els rivals posicionats més al nord continuaven navegant amb vents que els portaven directes al capdavant de la flota.

Pepe Ribes, capità del “Telefónica”, explicava durant una videoconferència el que havia passat durant la nit perquè els informes de posicions donaren un gir de 360 graus: “Estàvem tota la flota ficada en el mateix front. Nosaltres estàvem davant, capdavanters durant 30 hores, i la gent ha començat a eixir-se’n del front aquest que passava. En eixe moment anàvem amb spi i els de darrere han començat a trabujar i anar pel nord, nosaltres no teníem la direcció de vent per a poder trabujar perquè seguíem dins del front. Quan hem tingut la direcció i hem trabujat ells estaven molt al nord i han tingut un avantatge que ara és prou gran”.

Navegant de cenyida, les coses no han sigut fàcils tal com comentava Diego Fructuoso, tripulant de comunicació, en el seu informe diari: “Ahir ens va tocar patir durant tot el dia. Vam començar amb trabujades, però tots els vaixells van tindre un role de vent al nord que a nosaltres no ens arribava i ens feia impossible anar a babord. Vam haver de navegar a estribord prou, mentre els altres vaixells s’allunyaven. És una sensació d’impotència prou gran, sobretot després de tant lluitar els dies anteriors”.

Sense cap dubte, tal com afirmava Iker Martínez: “Hem tingut un dia difícil. La regata ho ha sigut fins ara i té tota la pinta que va a seguir sent-ho. Ja vam arrencar amb poc de vent, després ens vam trobar de front amb la baixa pressió tropical, vam acabar virant de cenyida i perdent unes milles. Després vam fer una gran regata fins ací posant-nos davant i després es va donar una situació que poques vegades es dóna: els vaixells de davant, ‘Groupama’ i ‘Telefónica’, seguíem navegant amb el vent antic diguem, i els de darrere amb un vent nou van poder simplement trabujar i fer un rumb més directe a boia. Nosaltres ho vam intentar durant unes hores però amb un vent que no era l’adequat i la pèrdua era enorme. Després vam intentar buscar una altra manera de fer-ho, ‘Groupama’ també va fer el que va poder, i al final no hem pogut fer res per evitar que els vaixells que estaven darrere ens passaren. Bàsicament ens han envoltat, crec que hauria sigut totalment impossible aconseguir que no ens passaren, ja ho hem vist, fent ruta est o nord o el que fóra han tingut millors condicions i no hi ha més”.

Recuperant el ritme

El patró de l’equip espanyol està centrat per tal que el que ha ocorregut aquest nit comporte la menor pèrdua de milles possible i segons el bimedallista olímpic: “Ara estem intentat limitar aquestes pèrdues al màxim, esperem un role de vent en el qual acabarem tots cenyint i després ja a pel següent problema que sembla que va a ser una alta pressió que ve prou grossa i que anem a haver de creuar i hi haurà poc de vent. Seguim amb els moments complicats en l’etapa…”.

De moment, i segons l’informe de les 12.00 hora espanyola, tot sembla indicar que el “Telefónica” torna a navegar a bon ritme a 12,2 nusos de velocitat –una mitjana semblant a la del trio de cap, que oscil·la entre els 12,1 i els 12,7 nusos- gràcies a un vent d’entre 11 i 16 nusos del nord.

Qüestió de temps

La clau estarà en les pròximes hores, quan convergisquen les diferents rutes preses pels vaixells i serà llavors quan es veja, realment, quina era la millor opció. Per això, Fructuoso explicava: “Ara ens estem ajuntant de nou, encara que ens toca anar en la cua de l’escamot. Però ve una altra part decisiva de l’etapa, probablement la que més, i és el pas per l’anticicló de les Açores. Qui isca primer d’allí es pot escapar i arribar primer a Lisboa. Espere que siguem nosaltres”.

Pepe Ribes, a més, es mostrava segur a l’hora d’afirmar que encara hi ha possibilitats en el camí ja que “sembla ser que va a haver un parell de fronts més que cal negociar i esperem q hi haja possibilitats de recuperar. 2.100 milles és un camí molt llarg, és el 60% de l’etapa pràcticament, i si el temps està com tenim hui la previsió, que hi hauran prou canvis meteorològics encara, doncs segurament hi haurà possibilitats de recuperar. Si fóra temps més homogeni i no hi haguera canvis seria molt difícil recuperar aquestes milles, però esperem que hi haja possibilitats de fer-ho”.

Una travessa de futbol

Al cent per cent, a bord del “Telefónica” ara més que mai es treballa al màxim amb l’únic objectiu de remuntar posicions i guanyar més i més milles. A escasses 2.000 milles de l’arribada, en el port lusità de Lisboa, el de Cartagena començava a traure les seues conclusions sobre una etapa en què “per ací seguim treballant, posant una vela després d’una altra i movent el pes cap a proa o cap a popa, en funció de la intensitat i direcció de vent. Però està sent una etapa prou tranquil·la si llevem el moment de l’huracà ‘Alberto”.

Com era d’esperar, els canvis en la classificació no han sigut benvinguts, però la tripulació del “Telefónica” continua concentrada i pensant ja en les seues opcions de futur, en les quals esperen superar els seus rivals. Així ho relatava Iker Martínez en la videoconferència celebrada aquest matí: “Anàvem capdavanters i ara tenim davant els nostres rivals, no ens fa cap gràcia i no hi ha ningú content per això, així que ara l’única cosa en el que pensem és a donar-li la volta a la situació. Ningú està content, no hem tingut sort i aquestes coses no ocorren moltes vegades així, encara que aquesta vegada sí ha sigut així. Segur que estan molt més contents els de davant que ens han passat (riures), però no hi ha més”.

Però no tot és competició pura i és que 24 hores donen per a molt pel que a bord del “Telefónica” els tripulants han fet la seua travessa particular davant la imminent final de la Copa del Rei.

Pepe Ribes, seguidor declarat del València FC, afirmava: “Jo sóc del València, llavors em dóna una mica igual. Sandra, la meua dona, i la seua família són del Barça a mort i mon pare és una mica del Bilbao perquè li agrada molt la filosofia del Club que siguen del lloc d’on són. Segur que és un gran partit perquè són dos equips que enguany han jugat molt bé i no tinc preferència perquè guanye qui guanye vaig a tindre algú en la família content. Si haguera de triar, segurament triaria el Bilbao perquè crec que han fet una molt bona temporada, són xicons joves i després de veure’ls després de perdre l’Europa League, que estaven tots plorant, em donaria alegria que guanyara el Bilbao”.

Mentrestant, Iker Martínez –que ha declarat en alguna que altra ocasió no ser un afeccionat al futbol a l’ús- també s’ha interessat pel partit en comentar: “Sóc més de la Rieal, però no seguisc massa el futbol. Si haguera de triar crec que em faria més il·lusió que guanyara l’Athletic”.

CLASSIFICACIÓ PROVISIONAL ETAPA 7
MIAMI (EUA) – LISBOA (PORTUGAL): 3.590 milles
Dia 5 – 12.00 hora espanyola – 25 de maig de 2012

1r – Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker), a 2.093,8 milles de l’arribada
2n – Camper with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson), +0,2 milles
3r – Puma Ocean Racing (Ken Read), +9,7 milles
4t – Team Telefónica (Iker Martínez), +23,9 milles
5é – Groupama sailing team (Franck Cammas), +31,3 milles
6é – Team Sanya (Mike Sanderson), +70,8 milles


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?