Esports

El Telefónica lidera l’etapa de Sanya a Auckland

El Telefónica

Un començament d’etapa inusual però un començament d’etapa. Puntual, a les 14.00 hora local (7.00 hora espanyola) i amb un vent d’uns 10 nusos d’intensitat, el “Telefónica” d’Iker Martínez començava la quarta etapa de la Volvo Ocean Race: 5.220 milles entre Sanya i Auckland que es realitzarà en dues fases per motius de seguretat: la previsió meteorològica en l’Estret de Luzon, punt de pas obligat per a la flota en el seu camí a Auckland (Nova Zelanda), indica que les condicions seran extremes, amb vents i ratxes per damunt dels 40 nusos, a més d’ones de fins a huit metres d’altura, per la qual cosa l’organització ha preferit neutralitzar durant 13 hores l’eixida.

“És una decisió difícil la que ha hagut de prendre l’organització perquè, d’una banda, aquests vaixells i les tripulacions estan entrenades pel que siga, per a les situacions més dures. Però també és veritat que donaven molt de vent de cenyida i això sempre és perillós”, comentava Iker Martínez moments abans de començar la cerimònia d’eixida. “Nosaltres vam dir que faríem el que digueren i ja està. Si haguérem d’haver eixit directes ho haguérem fet, amb cura. És una decisió molt difícil i bé, si cal eixir més tard doncs eixim més tard i llestos”.

Primer tram completat: 43 milles de recorregut a Sanya

43,2 milles de recorregut en la badia de Haitang, amb 7,2 milles de navegació entre boies i 36 milles nàutiques amb rumb lliure fins la gran estàtua de Guan Yin, una de les més altes de món amb més de 100 metres d’altura, i tornada a la Serenity Marina de la ciutat de Sanya (Xina). Enfront d’ella i del far que la presideix, estava la línia de meta virtual que ha marcat el final del primer tram d’aquesta quarta eixida d’etapa de la Volvo Ocean Race 2011-2012. Un tram en què les tripulacions han tingut de tot una mica: popa, cenyida i un moment clau marcat per un canvi de vent.

L’americà “Puma” va ser el que va començar amb millor peu, passant la primera boia en primer lloc, mentre que els xics del “Telefónica” ho van fer en tercer lloc, un lloc que seguien mantenint al seu pas per davant la imponent estàtua de buda.

Però va arribar una transició de vent, amb la qual aquest va passar de ser de l’Oest a l’Est i en la qual el “Telefónica” va traure el seu benefici, en detriment del “Puma”, capdavanter fins aquell moment. “El dia estava complicat i ho hem vist, sobretot amb “Puma” que anava liderant bé la regata i realment s’ha quedat sense vent, totalment parat”, explicava el trimmer del “Telefónica” Xabi Fernández.

“Estàvem en un lloc realment bo i vam poder aprofitar-ho. Vam canviar del spi al génova, ens vam posar avant i després ja, de cenyida, hem pogut seguir líders fins ací”, comentava per la seua banda el patró Iker Martínez. “Fantàstic per a nosaltres, però em sap una mica greu pels xics del “Puma” que realment estan tenint molta mala sort”.

Per a Xabi Fernández aquest era “un dia molt difícil en el qual teníem diversos objectius: un era no trencar res i un altre no perdre per a evitar estar darrere dels altres”. Objectiu aconseguit per tant ja que, com ell mateix apuntava, “no hem trencat res, tot està ja llest per a demà i a més eixirem amb uns minuts d’avantatge sobre els altres”.

La “segona” eixida, demà a les 7.00 hora local (mitjanit a Espanya)

L’organització ha comunicat que la “segona eixida”, després de la qual la flota ja posarà rumb a Auckland, serà per al primer vaixell –el “Telefónica”- a les 7.00 hores del dilluns a Sanya, és a dir, aquesta mitjanit a Espanya.

Aquesta segona eixida es realitzarà de forma escalonada en funció del temps que cadascuna de les embarcacions ha invertit a completar aquesta primera part del recorregut. És a dir, el “Telefónica” serà el primer a creuar la línia d’eixida. El segon serà “Groupama”, que eixirà dos minuts i 34 segons després. El tercer serà “Abu Dhabi”, que reprendrà l’etapa a les 7:03:36 hores de Sanya. L’equip local “Sanya” serà el quart, mentre que “Camper with Emirates Team New Zealand” reprendrà l’etapa en cinquè lloc seguit finalment del “Puma”.

“Aquest resultat no suposa cap punt però sempre és bó poder eixir demà davant amb aquest temps que hem guanyat als altres. No és gran cosa però millor estar davant que darrere”, deia Iker Martínez.

Però això no fa més que començ i per davant hi ha encara més de 5.100 milles per recórrer. I això, a bord del “Telefónica” tampoc ho obliden: “L’avantatge és mínim, cal adonar-se que queden 21 o 22 dies de regata i està clar que no va a ser definitiu, però sempre està bé fer un bon resultat i tindre un avantatge encara que siga xicotet”, concloïa Xabi Fernández.

Pepe Ribes, capità del “Telefónica”: “El punt més crític és la meteorologia”

Ara mateix la meteorologia que tenim per als primers dies d’etapa és el punt més crític, on tenim una situació semblant a la que vam tindre en la passada edició fa tres anys, en la qual vam agafar un fort temporal en la costa de Filipines. Ara mateix sembla ser la mateixa situació amb vents molt forts del Nord-est, el monsó. A veure com es desenvolupa, però no trencar el vaixell durant els tres primers dies de regata pot ser la clau de l’etapa. En estar bufant 40 nusos durant tres dies per una zona molt estreta i amb poc de fons les ones són molt grans i ja sabem el que va passar en la volta anterior, que quasi tots els vaixells van trencar alguna cosa i van haver de parar. Aquest és el primer punt clau.

Després tindrem vent lleuger i mitjà, i molt poc de vent en el pas de les calmes equatorials, amb moltes illes, atols i molts perills per a la navegació. En principi, és una etapa que ens ha d’anar prou bé per a les condicions del vaixell. Allò important és passar els primers dies que seran crítics.

Sempre eixies a per totes, però estar en el podi seria molt bon resultat. Segurament el “Camper with Emirates Team New Zealand” apretarà molt fort per a guanyar l’etapa de sa casa, o siga que si ells guanyaren i nosaltres fórem segons seria molt bon resultat, però de totes maneres estar en el podi d’aquesta regata per al resultat final de Galway és molt important.

HORES D’EIXIDA 2 – QUARTA ETAPA

Team Telefonica: 7h 00m 00s hora local – 00h 00m hora espanyola
Groupama Sailing Team: 7h 02m 34s hora local – 00h 02m 34s hora espanyola
Abu Dhabi Ocean Racing: 7h 03m 36s hora local – 00h 03m 36s hora espanyola
Team Sanya: 7h 07m 32s hora local – 00h 07m 32s hora espanyola
Camper Emirates TNZL: 7h 09m 13s hora local – 00h 09m 13s hora espanyola
Puma powered by Berg: 7h 39m 17s hora local – 00h 39m 17s hora espanyola

CLASSIFICACIÓ GENERAL PROVISIONAL. Volvo Ocean Race 2011-2012.

1. Team Telefónica (Iker Martínez), 101 punts
2. Camper with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson), 83 punts
3. Groupama Sailing Team (Franck Cammas), 73 punts
4. Puma powered by Berg (Ken Read), 53 punts
5. Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker), 43 punts
6. Team Sanya (Mike Sanderson), 17 punts

Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?