Esports

El Telefónica de Pepe Ribes queda quart a l’etapa i perd el lideratge de la Volvo Ocean Race

Pepe Ribes amb el seu fill a l'arribada a Lisboa

Una vegada més hi ha hagut una arribada molt ajustada, i ja van unes quantes, tres d’elles amb el “Camper”. El Telefónica” finalitzava aquesta matinada, a les 3.28 hora espanyola, les quasi 3.600 milles d’etapa entre Miami (Estats Units) i Lisboa (Portugal). Han sigut 11 dies, huit hores, 28 minuts i 27 segons de navegació marcades per un agònic final en què els espanyols aconseguien finalitzar quarts amb un minut i 42 segons d’avantatge sobre el “Camper with Emirates Team New Zealand”.

“Afortunadament, una vegada més, ha sigut una bona arribada per a nosaltres i mancant 100 metres hem aconseguit passar el ‘Camper’ i aguantar amb el corrent que hi havia. Ha sigut una arribada molt difícil, de nit, sense saber molt bé com era la línia i al final hem aconseguit guanyar-los. Un quart no és un bon lloc però al final són punts importants també”, comentava el trimmer basc Xabi Fernández ja a terra.

Una arribada agònica amb final feliç

Amb els tres primers classificats de l’etapa ja amarrats al moll, la respiració es contenia a les bases lisboetes del Team Telefónica i Camper with Emirates Team New Zealand.

Després de més d’11 dies de regata ambdós equips tornaven a protagonitzar un final antològic, arribant fins i tot a fondejar ambdós vaixells a menys d’una milla de la línia d’arribada, a 30 metres de distància lateral, sense vent i amb un corrent en contra de tres nusos.

Després d’alçar el fondeig, el “Telefónica” aconseguia creuar la línia d’arribada per davant del “Camper with Emirates Team New Zealand” amb un minut i 42 segons de diferència, sumant així 15 punts al seu caseller.

“Hem tingut una arribada una mica patida”, reconeixia el patró Iker Martínez. “Per damunt, hi havia molt de corrent i hem tingut fins i tot que tirar l’àncora. Hem parat, hem tornat a arrancar, hem passat el ‘Camper’, ens ha avançat aquest, li hem passat de nou… Ha sigut un capítol més d’aquesta etapa, que ha sigut així de rebolicada des que vam eixir de Miami, sense un moment de tranquil·litat. Ha sigut una etapa dura en aquest sentit i estem contents d’haver sigut quarts amb “Groupama” segon. Podem estar més o menys contents”.

Ferides de guerra: sense orsa de babord

El Team Telefónica a la seua arribada a Lisboa

A la seua arribada a Lisboa la tripulació espanyola revelava que des de feia tres dies el “Telefónica” navegava ferit, sense una orsa de deriva, després d’haver col·lisionat, en la matinada del dimarts al dimecres, amb el que Iker Martínez pensava era una balena. Des de l’embarcació no havien volgut transmetre els danys per a evitar que al final en el riu Tajo, on es preveia una guerra de virades, els seus rivals saberen que l’orsa de deriva de babord no existia i els pogueren atacar per aquest flanc. El “Telefónica” navegava amb l’orsa de babord ficada al 50 per cent, a uns 20 nusos de velocitat i amb bon vent. Molt a prop estava el “Camper”, tres milles a sobrevent.

Iker resumia així el que havia succeït: “Navegant t amurats a estribord vam col·lisionar contra alguna cosa relativament tova i suposem que era una balena, perquè per a trencar una orsa d’aquestes fa falta alguna cosa molt gran. L’orsa es va trencar d’arrel, però almenys es va lliurar el timó, que no es va trencar”.

A partir d’ací la tripulació es concentrava a resoldre la situació: “Primer vam navegar amb l’orsa danyada, després la vam traure, la vam reparar, però era molt xicoteta i ens vam anar arreglant com podíem. Ací va ser on ‘Camper’ ens va passar perquè estàvem amb aquest problema, reparant-lo, i després hem tingut la sort que per a l’últim tram no ens ha fet falta i hem pogut navegar al cent per cent”.

Una nova classificació general

Després d’aquest inusual pas per l’Atlàntic, les espases segueixen en alt. Per primera vegada en quasi set mesos canvia el líder de la classificació general de la Volvo Ocean Race 2011-2012, que passa a ser el “Groupama” de Franck Cammas, amb un avantatge de només tres punts sobre el “Telefónica” d’Iker Martínez.

També hi ha canvis al tercer lloc, en mans ara dels nord-americans del “Puma” –a 11 punts dels espanyols-, en detriment dels neozelandesos comandats per Chris Nicholson, a bord del “Camper”, que han passat a la quarta plaça quedant-se a nou punts de la tercera posició. Un podi totalment nou.

En certa manera, aquests canvis no agafen a Martínez, ni a la seua tripulació, per sorpresa: “Sempre pensem que a Europa les coses estarien molt ajustades”, assenyala el basc. “No obstant això després durant la regata hem estat davant amb més punts dels que haguérem imaginat mai. Després no ens ha anat tan bé, per la qual cosa la posició no és la mateixa ni tan bona com a Brasil o al principi, que anàvem liderant, però cal ser realistes: no és roïna tampoc i si reaccionem i naveguem bé, tenim opcions. Ara passa tot per això: aconseguir donar-li la volta i que ens isquen bé les coses”.

Més explícit és l’alacantí Pepe Ribes que, abans de baixar-se del vaixell, feia aquesta reflexió: “Ja m’haguera agradat a mi en totes les edicions en les quals he competit en aquesta regata tindre possibilitat de guanyar-la faltant dues etapes. Només cal seguir lluitant, tots els equips són molt forts: qui ho fa bé guanya, com ha fet “Abu Dhabi”, a qui cal donar-li l’enhorabona. Amb un vaixell lent han guanyat la regata i això té molt de mèrit, i qui navegue bé guanyarà. Està tot per decidir i tot per lluitar”.

Sense temps a perdre, hui divendres, a primera hora del matí, el “Telefónica” eixirà de l’aigua per passar una exhaustiva revisió d’aproximadament cinc dies.

MÉS DECLARACIONS

Xabi Fernández, trimmer

La nit passada crec que va ser molt important i que vam estar molt ben col·locats. Vam començar a eixir de la calma després d’haver estat com cinc o sis hores parats, i quan ja semblava que ens anàvem, ens va tornar a atrapar. Els que estaven al costat nostra, “Groupama” i “Camper”, ens van traure en quatre hores quasi dues. La pèrdua d’aquest matí ha sigut brutal, coses que passen… Així que efectivament aquesta nit ha sigut molt important de cara al resultat final i la prova està en què “Groupama”, que estava amb nosaltres, quasi guanya l’etapa.

(Trencament de l’orsa de babord)

Com sempre has de veure-li el costat bo: podia haver sigut molt pitjor, podíem haver trencat el vaixell de manera important i afortunadament aquest amb prou feines ha patit el colp, encara que cal veure ara quins danys té.

Després, amb l’orsa de sobrevent ho vam aconseguir apanyar, girar-la i fer unes maniobres per a navegar més o menys bé. Vam aconseguir estar prop del “Camper” fins que aquest matí en la calma ens ha passat. Hem resolt prou bé i quasi no haguera tingut conseqüències encara que al final, mai és bo.

Pepe Ribes, capità del “Telefónica”

Ha sigut una etapa molt difícil, amb unes condicions molt canviants, i a més hem tingut alguns problemes amb el vaixell, i això ha fet que hàgem anat sempre a remolc, patint per mantindre’ns al capdavant. Ahir encara vam tindre l’oportunitat d’estar més endavant però no vam tindre sort quan va calmar i va començar a entrar el vent del nord. Hem estat patint fins l’arribada. Aquesta ha sigut molt estressant en el vaixell i hem aconseguit cinc punts extra que ens poden valdre molt de cara a Galway.

CLASSIFICACIÓ FINAL ETAPA 7

5é – Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker), 104 punts
6é – Team Sanya (Mike Sanderson), 32 punts

Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?