Esports

El Mapfre bat el rècord

La tripulació del Mapfre a la seua arribada a San Salvador
La tripulació del Mapfre a la seua arribada a San Salvador

Ahir divendres, 22 de febrer, a les 8 hores 18 minuts i 10 segons (hora espanyola), el vaixell espanyol “MAPFRE” va creuar la línia d’arribada situada a San Salvador (Bahames), la mateixa illa que Cristóbal Colón i els seus homes van xafar el 12 d’octubre de 1492, descobrint així Amèrica.

La tripulació espanyola ha necessitat un total 9 dies 12 hores 18 minuts i 10 segons a recórrer la distància entre La Gomera i San Salvador. Sumant això al temps invertit pel VO70 “MAPFRE” entre Palos i La Gomera, aconsegueix així establir un nou rècord en la Ruta del Descobriment en realitzar la travessia Palos de la Frontera – San Salvador, creuant l’oceà Atlàntic, en un total d’11 dies 7 hores 38 minuts i 40 segons.

“Acabem d’arribar a San Salvador, on va arribar Colón en 1492, amb això posem punt i final a aquesta Ruta del Descobriment amb un treball impecable de la tripulació”, deia a primera hora del matí des de San Salvador el patró Fernando Echávarri. “Ha sigut una experiència increïble. És un dia molt feliç per a tota la tripulació del ‘MAPFRE’ i tot l’equip humà que ha fet això possible. Estem tots molt contents havent aconseguit el nostre objectiu”.

Aquest rècord està avalat per la Reial Federació Espanyola de Vela, organisme que s’ha encarregat del seguiment del Desafío Mapfre i que ha establert les coordenades d’eixida a Palos (Huelva), les de pas per la Gomera i les d’arribada a San Salvador.

En una popa “interminable”, com molts a bord del VO70 “MAPFRE” l’han qualificada, el nombre total de milles entre La Gomera i San Salvador que finalment ha completat sobre l’aigua la tripulació liderada per Echávarri ha sigut de 4.446, a una velocitat mitjana de 19,5 nusos. Entre Palos i San Salvador, aquesta xifra augmenta fins les 5.296 milles recorregudes, també a una mitjana de 19,5 nusos de velocitat.

I si de dades va la cosa, no es pot passar per alt que, durant tots aquests dies de travessia, el vaixell espanyol va aconseguir superar la barrera de les 500 milles en 24 hores fins a en dues ocasions consecutives.

Tres rècords en un

Aquest és el resultat final d’aquest Desafío Mapfre, que ha aconseguit establir tres rècords en aquests 11 dies i 7 hores de navegació. El primer d’ells queia el passat 10 de febrer, quan el VO70 “MAPFRE” feia el trajecte entre Palos de la Frontera i La Gomera en tan sols 43 hores, 20 minuts i 30 segons. Aquest primer punt de pas era obligat en aquest desafiament per així reviure la Ruta del Descobriment; i és que a aquesta illa canària va ser a la qual va arribar Cristóbal Colón procedent de Palos i en la qual va estar algunes setmanes.

Després d’aquest primer rècord, el dimarts dia 12, a les 19.55 hora espanyola, el vaixell espanyol començava el segon tram de la Ruta del Descobriment, per a creuar l’oceà Atlàntic des de la Gomera i arribar a San Salvador (Bahames), on el VO70 “MAPFRE” ha aconseguit establir un nou rècord sobre el tram de 9 dies i 12 hores 18 minuts i 10 segons. I finalment el còmput dels dos trams que sumen una marca d’11 dies, 7 hores 38 minuts i 40 segons en la Ruta del Descobriment de Colón.

Al sud per a arribar a l’oest

Si Cristóbal Colón va eixir de Palos de la Frontera (Huelva) amb la idea d’arribar a les Índies per l’oest, el que no s’imagina la tripulació del VO70 “MAPFRE” és que per a arribar a San Salvador (Bahames) hauria d’optar per guanyar tant de sud, cosa que finalment ha hagut de fer.

El que el vent fóra de popa tancada durant pràcticament tota la travessia no va ajudar, ja que els impedia posar rumb directe una vegada i una altra. D’aquesta manera, en lloc de les 3.084 milles inicials en línia recta entre La Gomera i San Salvador, en aquest Desafío Mapfre el vaixell del Reial Club Nàutic de Sanxenxo i del Monte Reial Club de Iots de Baiona ha navegat en realitat 4.446 milles per a recórrer aquesta distància.

No obstant això, l’alacantí Pepe Ribes declarava haver viscut una travessia de l’Atlàntic que “ha sigut fantàstica i hem tingut sempre vents portants”.

L’alegre vida a bord

Després d’alguns dies navegant, a bord de les caravel·les “Pinta” i “Niña” i la nau “Santa María” l’agitació per no arribar a les Índies es van convertir en una cosa habitual i en més d’una ocasió va derivar en revoltes a bord amb les quals Cristóbal Colón i Pinzón van haver de bregar.

En el vaixell “MAPFRE” la situació que s’ha donat ha sigut radicalment oposada i des del primer minut els tripulants van destacar el bon ambient que es vivia a bord tot i malgrat les dificultats viscudes, com van ser la complicada meteorologia o el trencament del puny d’escota de la major.

Així ho deixava clar a la seua arribada a San Salvador, Pepe Ribes, un dels caps de guàrdia a bord: “Malgrat el poc temps que hem estat entrenant junts tota la tripulació ens hem adaptat molt bé, tenint uns dies fantàstics de navegació en popa en un Volvo Open 70, que és un dels vaixells més ràpids del món, i gaudint un fum de les condicions favorables que hem tingut durant tota la travessia”.

Són molts els bons moments que la tripulació ha viscut a bord i són pocs els que podran oblidar, com les bromes al voltant del Triangle de les Bermudes o la feliç notícia del naixement de Miguel, segon fill de Fernando Echávarri.

La frase

I per a acabar, la conclusió d’un dels tripulants que probablement ha viscut aquesta experiència d’una manera més especial: Pedro Freitas, estudiant de periodisme, reporter multimèdia a bord i debutant en un vaixell d’aquestes característiques:

“Han sigut uns dies de pujades i baixades per a mi. He tingut l’oportunitat de provar què és i què se sent navegant a bord d’un dels VO70 més ràpids que mai s’han construït. He tingut l’oportunitat de treballar com a reporter multimèdia a bord i de viure com ‘un tripulant més’.

[…] No puc parar de pensar en la preparació física i psicològica que es necessita per a fer una volta al món. Aquest desafiament de poc més d’11 dies fa que em semble més impressionant el que alguns dels xics a bord han fet durant nou mesos en la Volvo Ocean Race.

Ha sigut inspirador veure com estimen el que fan, aquests homes estan fets per a això. Imagine que aquesta és l’única manera d’estar compromès amb semblant regata: fer-ho amb passió”.


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?