Esports

Accelerant i a l’aguait del podi

Alex Pella pensa com atrapar els seus rivals a bord de l'Estrella Damm
Alex Pella

La tensió creix en els llocs davanters de la Barcelona World Race. La lluita pel podi que mantenen Renault Z.E., Estrella Damm i Neutrogena s’ha posat més interessant encara amb les diferents opcions estratègiques que es plantegen en l’aproximació a les Canàries i l’Estret de Gibraltar. El previsible desplaçament de l’anticicló de les Açores obri possibilitats de navegar amb vents de popa cap a Gibraltar, de manera que el moment de posar rumb est és la decisió més delicada en mans dels patrons, que observen amb lupa els moviments dels seus rivals. L’Estrella Damm d’Alex Pella i Pepe Ribes ha començat a obrir escotes per alleujar la pressió sobre el material que una cenyida tancada (navegació contra el vent) origina. Ara, amb un angle més obert respecte al vent, que també ha rolat, han augmentat considerablement la seua velocitat i són el vaixell més ràpid en l’últim informe de posicions (de les 11 del matí). Ha amitjanat 15,1 nusos en cinc hores i 15,9 en l’última hora, quasi un nus més que el Renault Z.E. i cinc més que el Neutrogena.

En la videoconferència d’aquest matí, Alex Pella no amagava la seua inquietud per la decisió tàctica que poguera prendre el Renault Z.E.: “Estem molt pendents d’ells en els informes de posicions: de la seua velocitat, l’angle que fan, quines opcions tenen… i ens estem comparant amb ells, però estem més enrere i ara és un tram de cenyida en què ells van molt ràpid. Ho hem comprovat en regates anteriors. Sempre en cenyida és un vaixell molt ràpid, i porten un avantatge significatiu. A no ser que hi haja alguna cosa fora del normal serà difícil d’agarrar-los, però no per això deixarem d’intentar-ho”.

“Naveguem amb alisis de 20 a 24 nusos del 70 i l’onada s’està suavitzant i girant amb el vent per la qual cosa navegar torna a ser un luxe, i a més, ràpid”, explicava per la seua banda Pepe Ribes en un correu electrònic aquest matí “Molt pendents de buscar oportunitats en la meteorologia per intentar atacar (…) Encara podem fer un esforç final fins a Barcelona … i tres si és necessari també “.

“En les pròximes hores hi ha decisions importants a prendre pel que fa al nostre posicionament i poden haver oportunitats”, assegurava Pella. L’Estrella Damm no descarta ocultar als seus rivals durant sis informes de posicions, activant el mode fantasma: “Per descomptat el mode fantasma és una carta a jugar, i pot ser un bon moment perquè hi ha diferents opcions”, admetia Pella.

Però els patrons de l’Estrella Damm encara no tenen decidida l’estratègia d’acostament a l’Estret de Gibraltar, molt atents als parts meteorològics: “Des que vam creuar l’Equador venim cenyint amb angles relativament tancats per no deixar-nos caure molt, també perquè veníem amb el Renault Z.E. 200 milles davant, Neutrogena 40 milles darrera i ningú obria, i no volíem ser els primers a obrir drap i deixar-se caure. Veient els informes que donen que serà una cenyida dura fins l’estret, hem decidit obrir una mica el drap. El vent s’ha obert també i això ajuda. Veníem amb vents del 40 al 50 i ara és del 70. Ara és una navegació més agraïda, amb menys colps de pantoc i anem més ràpids cap al nord. El vaixell porta molt de desgast, 25.000 milles molt sofertes i volem assegurar el material. El vaixell va bé. Anem ràpid i en general no hi ha grans problemes tècnics. El que passa és que el vent fort ve de cenyida tancada i no és moment per jugar tan a prop de complir l’objectiu d’acabar la regata”.

Feeling amb el vaixell

Ribes coincidia amb Pella en la necessitat de tindre cura del material. El patró de Benissa (Alacant) explicava: “a hores d’ara, cada colp que rep el vaixell, cada colp de pantoc fort, és com si ens el donaren a nosaltres… Com un colp de puny a les costelles, a l’altura del fetge, no massa fort, però que cada vegada que et donen has de contindre la respiració”. No en va, Pella també afirmava: “Tenim molt de feeling amb el vaixell (…) Són moltes hores i moltes vivències a bord i Pepe i jo compartim qualsevol soroll o les sensacions sobre el comportament del vaixell. De seguida que notes alguna cosa fora d’allò comú ho comentes”. “Hi ha sons per a tots els gustos. Des del metàl·lic sec que ens fa la quilla, fins a la politja del carro amb nich nich. Crack crack. Cada part del vaixell es queixa a la seua manera i és que portem quasi 90 dies de regata… prova de fer això amb el teu cotxe, a veure a on arribes 90 dies sense parar”, escrivia Ribes.

Classificació provisional Barcelona World Race, 29 març 2011 09.00 GMT (11.00 hora catalana):

1. Virbac-Paprec 3, a 1.034 milles de l’arribada
2. Mapfre, a 290,6 milles del líder
3. Renault Z.E., a 1.101,4 milles del líder
4. Estrella Damm, a 1.263,5 milles del líder
5. Neutrogena, a 1.302,6 milles del líder
6. GAES Centres Auditius, a 1.848,5 milles del líder
… Fins a 10 vaixells en regata


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?