Economia

Les vendes dels comerços cauen fins un 30% pel canvi del model de turista

Les dificultats de l’estiu. La incertesa que viuen els sectors econòmics de la comarca per com és de complicat albirar el futur més enllà del formigó es plasma ja en dificultats per als comerciants. Lluny de previsions, els comerços locals pateixen aquest estiu el nou urbanisme. Aquest ha portat un turista que “ja no es deixa el d’abans”. I per si no fóra poc les obres no ajuden gaire a proporcionar una comoditat indispensable per al consum.

Darrere del nou urbanisme que creix cada dia més a la comarca s’amaga a més del canvi cridaner en el paisatge una transformació de tipus social amb conseqüències més transcendents. Una apreciació que es desprén de l’anàlisi que es fa aquests dies des del sector comercial de la Marina Alta.

En aquest sentit, el canvi del model de turista ha provocat la caiguda de les vendes estiuenques. Aquest descens ha arribat a un 30% segons va explicar ahir a aquest diari el president de l’Associació de comerciants de Benissa, José Luis Armengol.

L’opinió és compartida pels sectors comercial i empresarial de les localitats més importants pel que fa a que “ara ja no es deixen el d’abans” tot i saber que possiblement “els d’abans” si que gasten però tot el nou turisme “es gasta els diners en el lloguer o en el viatge perquè el combustible està molt car i no es poden permetre luxes”. Els problemes no arriben només amb les poques vendes, o almenys inferiors a les d’anys anteriors, sinó pel fet que “també hem notat un stockatge important”, és a dir, productes pels quals s’apostava per a promocionar durant l’estiu “no tenen eixida i es queden en els comerços”.

Uns negocis que no només pateixen pel fet que el nou urbanisme no és igual d’ostentós que el nascut entre els anys setanta i huitanta sinó que també han de lluitar contra un element molt dur: el producte asiàtic. “La gent se’n va a aquestes botigues i compren de tot mentre els comerços tradicionals no mouen gènere”, va criticar Armengol.

Un altre dels exemples que mostra ben a les clares una disminució en el ritme de l’economia comarcal és el fet que “a la fi de juliol ja s’han posat les rebaixes al 50%”. Una decisió que “abans només es donava durant el mes d’agost”, va especificar José Luis Armengol, president dels comerciants de Benissa.

No obstant això en el pol oposat del comerç local o tradicional es troben les grans superfícies d’alimentació “que totes tenen cabuda”, va manifestar Armengol. Efectivament, en els últims mesos, sobretot als municipis costaners de la comarca, diverses cadenes de supermercats han obert nous establiments. És el cas de Calp o Dénia així com, en segona línia, Ondara. Mentre als comerciants locals els costa eixir endavant “i fins i tot hi ha qui ja pensa a tancar les portes”, les grans cadenes viuen una expansió sense precedents.

Vocació europea

Un dels factors paradigmàtics és el fet que els mercats tradicionals tenen en els veïns del poble o en els residents de fa molt a la majoria dels seus clients mentre que els nous visitants es decideixen per les superfícies de productes nacionalistes europeus. L’accés assequible a la gastronomia mediterrània es converteix ara en cuines de vocació exclusiva.


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?