Cultura

L’art urbà es converteix de nou aquest estiu en un eix vertebrador de La Marina

Pel seu interés reproduïm aquesta notícia apareguda al diari EL PAIS l’11 d’agost de 2003:

Cinc pobles de la Marina Alta, (Benissa, Teulada-Moraira, Jesús Pobra, Dénia i Xàbia), proposen a veïns i visitants una oferta cultural diferent. Una aproximació a l’art urbà, que durant uns mesos passa a formar part dels llocs comuns d’aquests pobles, modificant el paisatge i els entorns naturals. Una iniciativa del Grup Reüll, els Ajuntaments implicats i el Consorci de Museus del País Valencià, que pren durant l’estiu els espais públics com a punts de trobada entre l’artista i aquell que mira la seua obra.

Benissa és la primera protagonista d’una aventura cultural que va néixer fa 12 anys i que ha anat guanyant adeptes en tota la comarca, conformant el que es coneix hui com el Circuit d’Intervencions a la Marina. Un dels projectes d’art públic més importants i dinàmics dels quals es desenvolupen a Espanya, basat en la investigació plàstica adaptada als llocs on l’artista es proposa intervindre. Idees, pensaments, intencions, que es materialitzen de les formes més variades: des d’escultures a intervencions fotogràfiques, videoinstal·lacions o performances. Obres d’art que busquen una reacció de l’espectador, una actitud participativa o simplement la seua contemplació.

“Intentem fer comarca, vertebrar la Marina Alta no només a nivell organitzatiu sinó també a nivell plàstic”. Aquest és un dels objectius del circuit, segons el seu coordinador, Ramón Cardona, que apunta com un dels principals assoliments d’aquesta edició haver recuperat a Dénia per al projecte. El grup d’intervencions que es presenta a la capital de la Marina, pren com a títol genèric “Temps, memòria” i la seua ubicació es distribueix sota la protecció de les muralles del castell. “Pensem que a Dénia, el Castell era el lloc idoni. Un punt on es potenciava la relació entre la natura i la història”.

Protegir l’home i el seu entorn, al mateix temps que evocar una de les tradicionals processons nocturnes que se celebren al Castell dianenc és part del missatge de l’obra de Josep Ginestar “Inici de la pregaria”, enclavada en la part alta de la fortalesa. “Està formada per 51 paraigües. És un cant a la protecció. Durant el dia els paraigües oberts formen una ombra, i a la nit s’encén sobre ells una bombeta que recorda a les persones que amb ciris van en processó”. “El retorno”, de Pamen Pereira, “Uesum museu”, de J. Ramón Cardona, la intervenció de J. P. Llavería “Aigua cavallera” i “Caminar por las ramas”, de Maribel Doménech, completen les propostes de “Temps, memòria”.

L’Espai trobat, a Benissa, ostenta l’experiència. Huit emplaçaments per als quals es van presentar en aquesta edició unes 130 propostes, que el jurat va haver d’anar desestimant a pesar de la bona qualitat i interés de les instal·lacions suggerides. Els carreronets estrets i empedrats del centre antic i els seus edificis històrics conviuen durant l’estiu amb l’art d’avantguarda, donant nous significats a aquests llocs. Alejandro Jiménez, amb la seua intervenció “Reconstrucción”, ha reconvertit l’escalonat carrer de Cabot en un vinyer, on les vinyes reclamen el seu lloc, ara ocupat per urbanitzacions. “Vull fer recapacitar a la gent perquè veja en què està convertint-se la zona costanera, amb la urbanització desmesurada”. També Miguel Ángel Santacreu incita amb la seua obra a una reflexió, però a més convida el públic a una participació activa. La seua intervenció “Escoles Velles” actua sobre l’antiga construcció amb un gran panell de plàstic que embolica l’edifici, i sobre ell es poden llegir noms de persones que un dia van poblar les seues aules. És un homenatge a alumnes i professors que van formar part d’aquest vell centre, actualment utilitzat com a punt de trobada d’associacions locals. “Per a mi l’art té també una funció participativa”. Per això Santacreu completa la seua proposta amb una segona part: “He preparat unes 700 targetes adhesives que acompanyen una carta, que vaig deixar a Correus perquè anaren repartint-se”. La intervenció compta amb un espai en blanc on pegar aquestes targetes amb el nom del seu autor i la seua opinió entorn de quin creu que podria ser el millor ús per a aquest emblemàtic edifici. “En les obres plàstiques, si no hi ha espectadors no hi ha obra”, assegura Ramón Cardona. Són una forma de comunicació, però per si no queda clar el missatge de cada autor, el text que acompanya la intervenció pot resoldre qualsevol dubte.

Opinions sobre el Circuit d’Intervencions a la Marina n’hi ha de tot tipus, però està clar que les propostes dels artistes no passen desapercebudes. Elvira, veïna de Benissa, recolza la idea del circuit, però demana serietat als artistes: “Hi ha algunes que no em semblen art”. “A mi m’arriben més aquelles que em són més pròximes, que tenen alguna cosa de nostraltres però ho mostren de forma original”, explica Juan mentre passeja per l’Espai Trobat. Dolors afirma que li agrada la iniciativa i afegeix: “Ja estem acostumats a Benissa, són 12 anys, i crec que està molt bé”. “M’agrada com queda el carrer, hi ha algunes molt originals”, explica Juan Antonio.

Aquest és el calendari: Benissa. L’Espai Trobat, del 18 de juliol al 7 de setembre. Teulada-Moraira. Formes i llocs, del 24 de juliol al 21 de setembre. Jesús Pobre. Art i natura, del 25 de juliol al 15 de setembre. Dénia. Temps, memòria, del 26 de juliol al 30 de setembre. Xàbia. Llocs lliures, del 28 de juliol al 15 de setembre.

Enllaç
Notícia original


Comentaris a la notícia

Voleu deixar un comentari a la notícia?